Hei
skal gjøre om ganske mye i mitt kjøkken og vil sette inn et ca. H50xB190 vindu i den nåværende vindusåpningen 140x140. Se bilde nedenfor!
Tanken er å fjerne radiatoren, sette vinduet litt høyere enn på bildet nedenfor og ha en lang arbeidsbenk samt skap over vinduet!

SPØRSMÅL? Har dere tips på hvordan jeg skal bære av?
Huset er en gammel 50-talls bygning med murede byggblokker.

• Gammelt kjøkken med et stort vindu over en radiator, flere blomsterpotter på vinduskarmen og delvis veggen er murpuss skrapt bort.
Kanskje kan du gjøre slik isteden - med en midtpost.
Jeg hadde også tenkt å ha et langt vindu men når jeg regnet på det så ble det for komplisert og DYRT. Om du velger et vindu med smale karmer så stjeler det ikke så stor plass.
Ellers er nok svaret at du må ha en HEA-bjelke. Dimensjonen avhenger av hvilken last du har. Det må du regne ut eller la en konstruktør hjelpe deg med.

• Svart hus med horisontale vinduer og synlig treterrasse; interiør med stoler kan sees gjennom et vindu.
S
kan se sprøtt ut med vinduer på forskjellige høyder

Titanium! Bra idé med en midtpost! :-)
Hvor høye og brede vinduer har du tenkt å ha?

P
Nå skal jeg være kjedelig...
Tenk på at fasade/vindu endringer kan kreve byggetillatelse

hmmm bygglov ? Det må jeg sjekke nærmere....JA det kjedelig ... ;-) haha

Ja, det er nok garantert byggetillatelse på det der.

tuut skrev:
Titanium ! Bra idé med en midtstolpe ! :-)
Hvor høye og brede vinduer har du tenkt å ha?
1300x600 /stk
Eftersom det kommer til å bli svart fasade og hvite vinduer/midtstolpe så tryller man liksom bort at det er 2 vinduer.
Selvfølgelig må du søke byggelov ellers kommer kanskje herr kommunen og banker på :thumbdown:

Titanium ! Hvor høy arbeidsbenk? Hvilken høyde får du på skapene?

Arbeidsbenken i standardhøyde 900 og overskapene på 1780. Litt for høyt egentlig for alle i husholdningen når ikke helt. Kan altså bli en senking. Det vi derimot ikke kommer til å gjøre er å sette vinduet så lavt at man ikke kan se ut, mens andre som står ute ser navlen din. :D Ganske vanlig har jeg sett i mange hustidsskrifter og huskataloger. Så diskuterer vi om vi skal sette inn høyere overskap også for å få mer oppbevaring.

• En kvinne i rød jakke står ved en kjøkkenbenk med mørk benkeplate, to vinduer og hvite overskap i et lyst kjøkkenrom.
et spørsmål til!
Hvor høyt havner vinduene fra gulvet (eller hvor stort mellomrom mellom benk og vindu)

fin tegning :-)

De havner på 1150 fra gulvet og er 600 høye.

Hvordan går det med kjøkkenet?

inge bra - står stille ....

titanium skrev:
De havner på 1150 fra gulv og er 600 høye...
En kommentar til:
Disse dype vindusnisjer over arbeids- og benkeplater er verd GULL.

Perfekte for å sette bort småting som saltkar, pepperkvern, prøvepinne, timer, tannpirker, kjøkkenvekt og alt annet.
Så kan man holde benkene tomme, og lette å holde rene.

PS
Jeg har også 1150 som brystningshøyde på vinduene.
Gir passe høyde for en fliserad 25x40 cm som sprut- og skvettskydd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.