8.398 lest ·
13 svar
8k lest
13 svar
Sette inn et smalt/bredt vindu - Støtte opp?
Hei
skal gjøre om ganske mye i mitt kjøkken og vil sette inn et ca. H50xB190 vindu i den nåværende vindusåpningen 140x140. Se bilde nedenfor!
Tanken er å fjerne radiatoren, sette vinduet litt høyere enn på bildet nedenfor og ha en lang arbeidsbenk samt skap over vinduet!
SPØRSMÅL? Har dere tips på hvordan jeg skal bære av?
Huset er en gammel 50-talls bygning med murede byggblokker.
skal gjøre om ganske mye i mitt kjøkken og vil sette inn et ca. H50xB190 vindu i den nåværende vindusåpningen 140x140. Se bilde nedenfor!
Tanken er å fjerne radiatoren, sette vinduet litt høyere enn på bildet nedenfor og ha en lang arbeidsbenk samt skap over vinduet!
SPØRSMÅL? Har dere tips på hvordan jeg skal bære av?
Huset er en gammel 50-talls bygning med murede byggblokker.
Kanskje kan du gjøre slik isteden - med en midtpost.
Jeg hadde også tenkt å ha et langt vindu men når jeg regnet på det så ble det for komplisert og DYRT. Om du velger et vindu med smale karmer så stjeler det ikke så stor plass.
Ellers er nok svaret at du må ha en HEA-bjelke. Dimensjonen avhenger av hvilken last du har. Det må du regne ut eller la en konstruktør hjelpe deg med.
Jeg hadde også tenkt å ha et langt vindu men når jeg regnet på det så ble det for komplisert og DYRT. Om du velger et vindu med smale karmer så stjeler det ikke så stor plass.
Ellers er nok svaret at du må ha en HEA-bjelke. Dimensjonen avhenger av hvilken last du har. Det må du regne ut eller la en konstruktør hjelpe deg med.
1300x600 /stktuut skrev:
Eftersom det kommer til å bli svart fasade og hvite vinduer/midtstolpe så tryller man liksom bort at det er 2 vinduer.
Selvfølgelig må du søke byggelov ellers kommer kanskje herr kommunen og banker på
Arbeidsbenken i standardhøyde 900 og overskapene på 1780. Litt for høyt egentlig for alle i husholdningen når ikke helt. Kan altså bli en senking. Det vi derimot ikke kommer til å gjøre er å sette vinduet så lavt at man ikke kan se ut, mens andre som står ute ser navlen din.
Ganske vanlig har jeg sett i mange hustidsskrifter og huskataloger. Så diskuterer vi om vi skal sette inn høyere overskap også for å få mer oppbevaring.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En kommentar til:titanium skrev:
Disse dype vindusnisjer over arbeids- og benkeplater er verd GULL.
Perfekte for å sette bort småting som saltkar, pepperkvern, prøvepinne, timer, tannpirker, kjøkkenvekt og alt annet.
Så kan man holde benkene tomme, og lette å holde rene.
PS
Jeg har også 1150 som brystningshøyde på vinduene.
Gir passe høyde for en fliserad 25x40 cm som sprut- og skvettskydd.
Klikk her for å svare