Noen som har tips på hvordan jeg fester en dekkplate på denne 5 cm smale flaten mellom skapet og veggen? Kommer til å måtte gjøre dette rundt omkring i vaskerommet. Kommer liksom ikke inn med fingrene og hånden, så.. Har dere noen tips på hvordan man gjør det?
 
  • Grønn skapdør ved siden av en smal åpning mot en brun vegg, med en hvit bakgrunn. Smal avstand som gir utfordringer for montering.
Sett en bit list/lekt som støtte som skrus inne fra skapet. Dekkplaten kan du feste i listen/lekten før montering.
 
  • Liker
dilemma og 3 andre
  • Laddar…
AXS
Du kan også kjøre dekorlist i stedet for dekkeside om det er mindre enn 6cm. Da kan du skru rett inn i listen fra skapet. Kan bli billigere også.
 
L Ludde76 skrev:
Sett en bit regel/lekt som støtte som skrus inne fra skapet. Dekkplaten kan du feste i regelen/lekten før montering.
Antar at det er den beste ideen.
 
AXS AXS skrev:
Du kan også bruke dekorlist i stedet for dekkside om det er mindre enn 6cm. Da kan du skru rett inn i listen fra skapet. Kan bli billigere også.
Ikea har sendt med de platene jeg skal ha der. Så jeg kommer til å bruke dem. De er fine så jeg vil ha dem.
 
  • Liker
AXS
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Sett en bit regel/lekt som støtte som skrus inne fra skapet.
Eller limes.
 
Som allerede påpekt, lim dekkesiden på en smal list som du deretter skrur fra siden av stammen.

Du må imidlertid splitte til to biter dekkeside for at det skal bli pent. En som dekker glipen samt en som monteres 90 grader rotert og dekker frontene.
 
N nybyggarn3 skrev:
Som allerede nevnt, lim belegningssiden på en smal regel som du deretter skrur fra siden av stammen.

Du trenger imidlertid å kløyve til to biter belegningsside for at det skal bli pent. En som dekker sprekken samt en som monteres 90 grader rotert og dekker frontene.
Hva mener du med "samt en som monteres 90 grader rotert og dekker frontene."?
 
K
M Mjärn skrev:
Noen som har tips på hvordan jeg fester en dekkplate på denne 5 cm smale flaten mellom skapet og veggen? Kommer til å måtte gjøre dette rundt omkring i vaskerommet. Kommer liksom ikke til med fingrene og hånden, så.. Har dere noen tips på hvordan man gjør det?
Skal du kle undersiden?
For å ikke samle dritt ville jeg ikke etterlatt et hull kun ovenfra, og hull nedenfra antar jeg at du ikke kommer til å etterlate.

Du har allerede fått tips om hvordan man fester passtykket. Et annet tips er å bruke myke lister med U-profil som slutter tett mot veggen, hvis veggen er for skjev. Man stopper den sagede enden av passtykket inn i U-profilen, monterer passtykket og presser deretter listen mot veggen.
Nå er det en så kort strekning at det burde fungere uansett. Men passtykkene til f.eks. 220cm høyskap kan være vanskelige å få til bra hvis veggen er altfor skjev. Lister av aktuelt slag fungerte kjempebra hjemme hos oss, men hvis verken veggen eller passtykket er hvit kan det nok se litt rart ut.
 
M Mjärn skrev:
Hva mener du med "samt en som monteres 90 grader rotert og dekker frontene."?
Ja, det var ikke den beste beskrivelsen:)
Det handler om at passbiten skal flukte med frontene og ikke med stammen. Bildet er fra et hjørne og ikke avsluttet mot vegg, men det er samme prinsipp.
 
  • Et kjøkkenhjørne der benkeplaten møter skapdørene, med vinkelrett trepanel og en mørk steinlignende benkeplate.
K
N nybyggarn3 skrev:
Ja, det var ikke den beste beskrivelsen:)
Det handler om at passbiten skal flukte med frontene og ikke med stokken. Bildet er fra et hjørne og ikke avslutning mot vegg, men det er samme prinsipp.
Vi har gjort på samme vis i vårt kjøkken. Brukte hylleplater i melamin som jeg saget remser av, som vi skrudde fast innenfra skapet. Passet på å få hvit overflate utover, siden den (på marginalen) kan bli litt synlig nærmest skapstokken.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.