Hei, jeg har en ytterdør inn til en ellers isolert veranda som jeg skal tette igjen. Tenker å tette den med z panel utvendig og jobbe meg innover. Hva setter jeg innenfor panelet? Skal jeg ha en dampsperre og i så fall hvor? Skal isolere den nye delen av veggen (der døren har sittet). På innerveggen blir det malt trepanel. Buggaren
 
For å besvare spørsmålet trenger man vite mer om tilstøtende vegger, dimensjoner og detaljutførelse.
 
Jeg tenkte gjøre det enkelt for meg og beholde dørkarmen. Dels fordi det vil se stygt ut innvendig å rive den bort. Løfte av døra og lage en ramme rundt "døråpningen", sette på panel utenfra og bruke samme panel som på resten av huset. Men jeg vil jo isolere den nye delen av veggen, og spørsmålet er om noe bør sitte mellom ytterpanel og isolasjon? Og mellom isolasjon og innervegg? Må jo kunne puste. På den ene siden av døra er det et vindu og på den andre siden en "vanlig" yttervegg.
 
Ettersom døråpningen utgjør en så begrenset del av hele veggen, spiller det ikke så stor rolle hvordan man gjør det. Man trenger ikke å tenke på verken luftspalter eller dampsperrer. Sett en form for vindtetting på etterpanelets innside. Det kan være asfaltpapp type AC 350. Avslutt med samme materiale på isolasjonens innside, før du setter på den innvendige panelen.
 
Ok, takk. Så ingen dampsperrer altså?
 
Som jeg skrev kan man overse det. For å vite om det er passende eller upassende med dampsperre må du redegjøre for hvordan tilstøtende vegger er utført. Dvs. hvor tykk isolasjon og av hvilken type finnes der? Har omkringliggende vegger dampsperre? Dette er dog overkurs. Asfaltpapp av typen AC 350 er damptreg og kan alltid brukes.
 
Sjekk og gjør det samme som den andre veggen er bygget opp.
 
Takk, jeg kjører på det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.