imported_Benno skrev:
Sender de ikke med sentreringsverktøyet med hullsagene lenger? De fungerer noenlunde hvis man ikke stoler på tommestokken.
Jo med alle hullsager følger det med et "plastbeskyttelse" som er et enkelt sentreringsverktøy... :-)

L
Da jeg trenger å lage flere hull i samme plate, vil man ikke kjøpe en masse dyre verktøy. Det finnes en enkel måte som jeg gjør.

Du trenger en bra hullsag som er beregnet til riktig boks.

Finn en bit bord. Sag gjennom den med hullsagen. Du har nå et lokk av tre, med et hull i midten.
Slip lokket på båndsliper rundt kanten til det passer i boksen.

Du må også slipe ned to sider for at det skal passe i boksen.
Fyll boksen med isolasjonsmateriale så mye at trelokket presser litt utenfor kanten på boksen.

Mål hva sentrumhullet er på boksen på veggen. Tegn på gipsen. Bor et lite hull. Bor med en hullsag så du får et hull på størrelse med en femkroners.

Monter gipsen på veggen. Finn frem hullsagen. Nå passer boret perfekt i hullet på trelokket. Sag, og fjern trelokket.
Ferdig.

Føles som om alle forslag bare er dårligere og mer omstendelige løsninger på Hole-in-one. Koster jo under 500:- hvilket er en minimal utgift for perfekte hull.

L
Stefan N skrev:
Føles som alle forslag bare er dårligere og mer omstendelige løsninger på Hole-in-one. Koster jo under 500:- hvilket er en minimal utgift for perfekte hull.
Min metode gir helt perfekte hull. Uten å bruke 1500 kr for 3 stk Hole-in-one, om du trenger å lage 3 hull.

Du trenger ikke å kjøpe tre sett for å lage tre hull samtidig, den inneholder jo to av hver størrelse samt at det går an å kjøpe løse.

L
Stefan N skrev:
Du trenger ikke kjøpe tre satser for å lage tre hull samtidig, den inneholder jo to av hver størrelse samt at det går an å kjøpe løse.
Det blir uansett rundt 700 kr. Og hvis jeg skal lage 4 hull?

Jeg har ikke brukt disse magnetene, men de virker ikke bra i det hele tatt. F.eks, de ser ut til å ha en kant som går over bokslokket. Det vil si at jeg ikke kan montere boksen tett mot plata. For denne kanten stikker da opp.
Så stoler jeg ikke på magneter, det er en risiko for å komme noen mm på siden. Så har du neste problem. Du vet ikke hvor de er.
La oss si at du bygger en stor vegg. Og så gjør du noe annet.
Så glemmer du hvor disse boksene er. Du må da gå rundt og lete med magneten etter disse boksene. Har du uflaks kan det være et stort arbeid. Ja, du kan til og med risikere å glemme en del bak en vegg. Dessuten er det ikke åpenbart, eller blir problem hvis dere er flere som bygger.
Hvorfor skal man kjøpe dyre, dårlige og unødvendige verktøy, når det går å gjøre helt gratis og mye bedre?

Lolight skrev:
Du trenger en god doseringsfres/hullsag som er ment for riktig boks.

Finn en bit treverk. Sag gjennom den med hullsagen. Du har nå et lokk av tre, med et hull i midten.
Slip lokket på båndsliperen rundt kanten til det passer i boksen.

Du trenger også å slipe ned to sider for at det skal passe i boksen.
Fyll boksen med isoleringsmateriale så mye at trelokket akkurat fjærer litt utenfor kanten på boksen.

Mål hva senterhullet er på boksen på veggen. Tegn på gipsen. Bor et lite hull. Bor med en hullsag så du får et hull i størrelsen av en femkrone.

Monter gipsen på veggen. Ta fram doseringsfresen. Nå passer boret akkurat i hullet på trelokket. Sag, samt fjern trelokket.
Ferdig.
Hvor lang tid tar det å lage disse dosetrelockene? Hva koster denne arbeidstiden?

Lolight skrev:
Jeg har ikke brukt disse magnetene, men de virker ikke bra i det hele tatt. For eksempel, de ser ut til å ha en kant som går over boksdekselet. Altså kan jeg ikke montere boksen tett mot platen. For denne kanten stikker da opp.
Så stoler jeg ikke på magneter, det er en risiko for å komme noen mm til siden. Så har du neste problem. Du vet ikke hvor de er.
La oss si at du bygger en stor vegg. Og så gjør du noe annet.
Så glemmer du hvor disse boksene er. Du må da gå rundt og lete med magneten etter disse boksene. Har du uflaks kan det være en stor jobb. Ja, du kan til og med risikere å glemme en del bak en vegg. Dessuten er det ikke åpenbart, eller blir problemer hvis dere er flere som bygger.
Hvorfor skal man kjøpe dyre, dårlige og unødvendige verktøy, når det går an å gjøre det helt gratis og mye bedre?
De bygger maks to (2) mm og det er ingenting sammenlignet med gipsplatetykkelsen (13 mm). Du har nøyaktig samme problem med systemet ditt.

I et Hole-In-one-sett inngår en søker, en innsats for takboks, en innsats for koblingsboks og tre innsatser for apparatbokser.

Man borer hullene direkte når man nettopp har festet opp platen. Man dekker ikke en hel vegg for så å bore hullene.

Med systemet ditt tar hvert hull betydelig lengre tid enn om man bruker Hole-In-one. Dette fordi du må måle ut og markere hvor boksen er pluss at du må bore et ekstra hull for hver boks.

Hole in One" magnetsøkesystem for elbokser, med en grønn komponent ved siden av en rød eske med beskrivelser av innholdet.

L
Demmpa skrev:
Hvor lang tid tar det å lage disse dosetrekkene? Hva koster denne arbeidstiden?
Hvor lenge skal du jobbe for å tjene 700 kr beskattet? Det tar maks 20 minutter å lage 4 stk.
De bygger maks to (2) mm og det er ingenting sammenlignet med gipstykkelsen (13 mm). Du har akkurat det samme problemet med ditt system.
Skjønner ikke i det hele tatt hva du mener? Mine bygger ingenting i det hele tatt. De er helt inne i boksen.
Og hva har gipstykkelsen med det hele å gjøre?
I et Hole-In-one-sett inngår en søker, en innsats for takboks, en innsats for koblingsboks og tre innsatser for apparatbokser.
Man borer hullene direkte når man nettopp har festet opp platen. Man dekker ikke en hel vegg for så å bore hullene.
Ofte har jeg 3 eller 4 hull å lage på samme plate. Så, jo. Det trenger man.
Med ditt system tar hvert hull betydelig lengre tid enn om man bruker Hole-In-one. Dette fordi du må måle opp og markere hvor boksen finnes pluss at du må bore et ekstra hull for hver boks.
Ja, akkurat. Hvis du bygger og borer hull i gips hver dag. Så kanskje det er bedre med verktøy. Men ikke hvis du lager vegger 1 gang hvert 10. år, og du har 5 hull å lage. Da lønner det seg ikke.

Hva kan det ta i tid å måle på gipsen og bore. 10 minutter?

For øvrig skjønner jeg ikke hvordan dere kan klage på tips om hvordan man kan gjøre ting billigere eller enklere. Men det virker som de besserwissers som huserer her, er skikkelig arrogante og dumme personer. Som alle andre nordmenn er for øvrig. Totalt utakknemlige. Ikke rart at landet går til helvete da heller.

Lolight skrev:
Forstår ikke helt hva du mener? Mine bygger ikke noe i det hele tatt. De er helt inne i boksen.
Og hva har tykkelsen på gipsen med det hele å gjøre?
Det var ikke engang en mm den bygde. At jeg nevnte gipsen var fordi boksen gjør jo at gipsen kommer lenger ut før hullsaging enn etter, og den mm som innsatsen eventuelt bygger er ingenting i forhold til hva boksen bygger (før hullsaging).

Lolight skrev:
Ofte har jeg 3 eller 4 hull å lage på samme plate. Så jo. Det trenger man.
Ja, akkurat. Om du bygger og borer hull i gips hver dag. Så er det kanskje bedre med verktøy. Men ikke om du lager vegger 1 gang hvert 10. år. Og du har 5 hull å lage. Da lønner det seg ikke.
Som sagt, settet inneholder tre innsatser for apparatbokser.

Jeg har brukt mitt sett syv-åtte ganger på ca ti år, halvparten av gangene hos slektninger. Jeg har knapt begynt å renovere huset ennå.

Lolight skrev:
Hva kan det ta i tid å måle på gipsen og bore. 10 minutter?
Etter ca ti hull med et Hole-In-One-sett så har du tjent inn kostnaden for hva det koster dersom man verdsetter arbeidstiden sin til samme kostnad som en håndverker koster.

Lolight skrev:
For øvrig forstår jeg ikke hvordan dere kan klage på tips om hvordan man kan gjøre ting billigere eller enklere. Men det virker som de bedrevitere som residerer her, er skikkelig arrogante og dumme personer. Som alle andre svensker for øvrig. Totalt utakknemlige. Ikke rart landet går til helvete heller.
Vi er ikke imot tips.

L
Demmpa skrev:
Det var ikke engang en mm den bygde. At jeg nevnte gipsen var at dosan gjør jo at gipsen kommer lenger ut før hullsagingen enn etter, og den mm som innsatsen eventuelt bygger er ingenting i forhold til hva dosan bygger (før hullsaging).
Ok, du bygger sånn. Fortsatt bygger min metode mindre. Jeg setter aldri opp plater sånn. Da må man jo stå og holde platen eller så ligger den ikke inntil som den skal. Nei, jeg setter høyden på dosan i høyde med underlaget. På den måten må man ettermontere en innsats for å få det i høyde. Fordelen er at du kan montere platen som den skal være før du lager hullet.
Etter ca ti hull med en Hole-In-One-sett så har du tjent inn kostnaden for hva den koster om man verdsetter sin arbeidstid til samme kostnad som en håndverker koster.
Det blir da opp til de som skal bygge å avgjøre hva de vil gjøre.
Vi er ikke imot tips.
Ok, men det virket litt som, "sånn som jeg gjør det, det er den eneste rette metoden". :) Har man kjøpt noe synes man ofte at det er bra. Jeg er selv slik av og til.

Sist redigert:
Lolight skrev:
Ok, du bygger så. Fortsatt bygger metoden min mindre. Jeg setter aldri opp plater sånn. Da må man jo stå og holde platen eller så ligger den ikke mot som den skal. Nei, jeg setter høyden på boksen i høyden med underlaget. På den måten får man ettermontert en innsats for å få det i høyden. Fordelen er at du kan montere platen som den skal være før du lager hullet.
Jeg bytter sjelden (hele funksjonsdugelige) boksene om jeg skal ha dem på nøyaktig samme sted som de sitter på. Jeg bytter platemateriale blant annet fordi jeg vil ha inn isolering (som lyddemping) i innerveggene. Ofte blir det mindre arbeid og mindre kostnad å bytte platemateriale enn å bredsparkle en vegg glatt før tapetsering.

Et sett med Hole-In-One kommer inn på min liste over mine 10 beste investeringer i forbindelse med renoveringen av huset. Har betalt seg raskt i forhold til tidligere ødelagte gipsplater :-)

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Alltid gøy å høre om folks kløktige oppfinnelser/løsninger, men jeg må nok være enig i at Hole in one fungerer kanon.
Kjøpte mitt sett nytt på tradera for 399kr og har brukt det til hele påbygget av huset.

Haha, det er ikke noen romrakett dere skal bygge. Hva skjedde med metoden - måle cc boksene og deretter bore med riktig dosfräs?
Om dere ikke har hole-in-one såklart.
OSB/plywood så kjører jeg firkantede hull med håndsirkelsagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.