76.683 lest ·
48 svar
77k lest
48 svar
Sette gipsplater og lage hull for stikkontakter
Hallo,
Jeg skal nå begynne å gipse veggene mine på loftet og må lage hull i gipsplatene for stikkontaktene.
1) Finnes det noe enkelt verktøy man kan sette på boremaskinen som er riktig dimensjon som stikkontakten, typ en puck/fres?
2) Har dere tips til hvordan jeg enklest kan måle ut hvor jeg skal lage hullet på gipsplaten. Har hørt at man kan sette noe lokk i koblingsboksen med en spiker typ midt i. Stemmer det? Hvor kan man kjøpe det? Eller dere har sikkert bedre tips.
Mvh
TW
Jeg skal nå begynne å gipse veggene mine på loftet og må lage hull i gipsplatene for stikkontaktene.
1) Finnes det noe enkelt verktøy man kan sette på boremaskinen som er riktig dimensjon som stikkontakten, typ en puck/fres?
2) Har dere tips til hvordan jeg enklest kan måle ut hvor jeg skal lage hullet på gipsplaten. Har hørt at man kan sette noe lokk i koblingsboksen med en spiker typ midt i. Stemmer det? Hvor kan man kjøpe det? Eller dere har sikkert bedre tips.
Mvh
TW
Boksfres som sagt, men obs at det finnes ulike dimensjoner på bokser, så mål hvilke du har og kjøp tilsvarende freser. Hos meg er koblingsboksene av en dimensjon og de for strømbrytere og uttak en annen.twtwtw skrev:
Hole-in-one og lignende sies jo å fungere bra men er jo ikke helt gratis. (I ekstreme tilfeller, d.v.s. kjøkken, kan man dessuten oppleve at man trenger fire-fem stykker til en plate). I tillegg har jeg hørt at man kan komme til å bore i stykker en nå og da. Så jeg laget en egen innretning bestående av en bit masonite (to sammenlimte lag), en skrue i midten med spissen utover og to borede hull slik at jeg kan feste den i boksen med skruene som skal holde innlegget.twtwtw skrev:
Jeg laget et par stykker for hver boksdimensjon (de har ulik avstand mellom festeskruene). De festes i boksene og så presses platen på plass, så lager skruespissen en markering for boksfresens sentralbor. Det gjelder imidlertid å ikke vippe platen når man trykker den på, ellers kommer markeringen i feil høyde.
I noen tilfeller måler jeg bare posisjonen (horisontalt og vertikalt) for boksens midt med tommestokken... det går det også.
Jeg pleier å bruke en enda enklere metode, jeg slår inn en spiker midt i boksen (bare unngå alle kablene) og lar hodet på spikeren stikke ut, så låner jeg en leppestift fra samboeren(min eller spør snilt) og maler på hodet. Setter gipsplaten på gulvet i riktig posisjon og presser den litt mot spikeren og du har en markering hvor du skal sette hulboren.
Edit: Så drar du ut spikeren, men det var kanskje underforstått.
Edit: Så drar du ut spikeren, men det var kanskje underforstått.
Har ikke kommet meg for å kjøpe noe elegant verktøy, så jeg måler. Pleier ikke være noe problem om det bare er en eller to bokser i platen.
Ulempen er at man må tenke litt, og det hender at dette mislykkes..
Ulempen er at man må tenke litt, og det hender at dette mislykkes..
Om man bruker Hole in one til å bore i OSB, pleier man å bore i stykker aluminiumringen i sentreringsmagneten man setter inn i boksene på grunn av hardheten i platen (styr boret mer enn gips). Et triks som jeg brukte var å bare markere med sentrumsporet til hullsagen og ta bort magnetsøkeren, vinkle ut platen noe og bore igjennom. Jeg brukte T-80 på OSB for å kunne justere OSB-platen og med T-70 på gipsen.
Et problem jeg har opplevd med magnetene er at ytre magneten gjerne flytter på seg når man skal sette an hullsagen med dens senterbor. Er man mer stødig på hånden enn hva jeg er, er det kanskje ikke noe problem. Ellers går det jo bra å markere med en sprittusj gjennom ytre markørens senterhull, fjerne magneten og deretter fortsette som vanlig.
Ja man pleier det ja..Lymmeln skrev:Om man bruker Hole in one til å bore i OSB pleier man å bore i stykker aluminiumringen i sentreringmagneten man setter inn i boksene p.g.a. hardheten i platen (styrer boret mer enn gips). Et triks som jeg brukte var å bare markere med hullborets sentrumbor og ta bort magnetsøkeren, vinkle ut platen noe og bore igjennom. Jeg brukte T-80 på OSB for å kunne justere OSB-platen og med T-70 på gipsen.
Perfekt å gjøre som du gjør, både når det gjelder T80 i OSB og vinkle ut platen..
Vi bruker også "supersøkere" http://www.norgips.se/index0,615.htm så slipper man magnetsøkeren i det hele tatt når det gjelder OSB - for det sliter styggt i innsatsene ellers.
Jeg pleier:
1) Skru ut skruene i boksen litt, hvis du banker på gipsplaten, lager de avtrykk og da er det lett å se hvor man skal bore.
2) Stryke litt trelim eller tilsvarende på boks-kanten, lager også avtrykk. Kan dog bli litt klissete om man ikke trykker plata riktig med en gang.
3) Måle.
1) Skru ut skruene i boksen litt, hvis du banker på gipsplaten, lager de avtrykk og da er det lett å se hvor man skal bore.
2) Stryke litt trelim eller tilsvarende på boks-kanten, lager også avtrykk. Kan dog bli litt klissete om man ikke trykker plata riktig med en gang.
3) Måle.
hole in one !!
skal man ha OSB først tar man en 80 fres til en 70 boks.
90 fres til 80 koblingsboks.
så kjører man ikke i stykker noe.
alt annet med leppestift m.m kan man gjøre. men hallo??
man skal arbeide enkelt og lett.
blir morsommere og finere resultat!
mvh
snekker estwing
skal man ha OSB først tar man en 80 fres til en 70 boks.
90 fres til 80 koblingsboks.
så kjører man ikke i stykker noe.
alt annet med leppestift m.m kan man gjøre. men hallo??
man skal arbeide enkelt og lett.
blir morsommere og finere resultat!
mvh
snekker estwing