Hei

Det raskeste er å bruke tommestokk og penn. Da kan man jo gjøre platen klar med en gang uten å måtte slepe den frem og tilbake. Men det der med leppestiften var en morsom idé

Hilsen Wasa

Wasa skrev:
Hei

Det raskeste er å bruke tommestokk og penn. Da kan man jo gjøre platen klar med en gang uten å måtte dra den fram og tilbake. Men det der med leppestiften var en morsom idé

Hilsen Wasa
Feil!
Det raskeste er hole in one.

Er det bare midlertidig man monterer plater så duger målemetoden alle ganger. Yrkesmessig oppsett er en helt annen sak.

Kona mi sitt leppestift på dosens ytterkant.. sett opp plata mot dosen og vipps så har du et fint avtrykk.. Tørk så bort med papir bare.... funker fint om det bare er et enkelt hull...

• Liker
Timmerhus2021 og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor ikke ta en laserpeker/laservaterpass om man nå har en sånn. Rett den mot sentrum på boksen. Sett på platen og merk av med penn. Ferdig!!

• Liker
Dr sandalninjan og 2 andre
  • Laddar…
Lymmeln skrev:
Om man använder Hole in one til å bore i OSB pleier man å bore i stykker aluminiumsringen i sentreringsmagneten man setter inn i boksene p.g.a. hardheten i platen (styr boret mer enn gips). Et triks som jeg brukte meg av var å bare merkebore med hullsagens sentreringsbor og ta bort magnetsøkeren, vinkle ut platen noe og bore gjennom, jeg brukte T-80 på OSB for å kunne justere OSB-platen og med T-70 på gipsen.
Hvorfor har jeg ikke kommet på det selv? Bra tips!
Er man dum nok lærer man noe hver dag....

• Liker
MickanV
  • Laddar…
sjulis skrev:
Hvorfor ikke ta en laserpeker/laservater om man nå har en slik. Rette den mot sentrum på boksen. Sett på platen og marker med penn. Ferdig!!
Fungerer også! men har du flere bokser i samme plate så er det likevel enklere med hole in one:)

Lymmeln skrev:
Om man bruker Hole in one til å bore i OSB pleier man å bore i stykker aluminiumsringen i sentreringmagneten man setter inn i boksene p.g.a. hardheten i platen (styr boret mer enn gips). Et triks som jeg brukte meg av var å bare markeringsbore med boksfresens sentrumbor og fjerne magnetsøkeren, vinkle ut platen noe og bore gjennom, jeg kjørte med T-80 på OSB for å kunne justere OSB-platen og med T-70 på gipsen.
Man lærer så lenge man lever! Jeg var helt uvitende om dette problemet til i dag. Jeg har ødelagt en lånt hole in one-sett (senterhullene har blitt for store) og dessuten ikke havnet tilstrekkelig nøyaktig med T70-boksfres over apparatbokser med en del problemer som resultat.:(

Jeg vekker liv i en veldig gammel tråd i stedet for å lage en egen. Gjenbruk ligger jo litt i tiden...

Jeg testet først ketsjupmetoden, den fungerte men var unødvendig klissete for min smak og en smule upresis siden jeg bare fikk ytterkanten på hullet markert og ikke senterhullet der jeg faktisk skulle sette boret. Jeg tenkte en liten stund og kom frem til følgende løsning, som fungerte utmerket:
1. Ta hullsagen og bor ut en sirkel i en restebit masonitt eller stiv kartong.
2. Fest små biter av dobbeltsidig tape i ytterkanten på den utsagde sirkelen, som på bildet nedenfor:
En hånd holder en rund masonittbit med hull i midten og små biter av dobbeltsidig tape langs kanten, forberedt til nøyaktig boring.
3. Trykk fast sirkelen i boksen, så den dobbeltsidige tapen fester. Sett deretter to større biter med dobbeltsidig tape på "forsiden", se bilde:
Sirkulær trekonstruksjon med en utskåret sirkel av sponplate og to strimler av dobbeltsidig tape, brukes for nøyaktig markering for boring.
4. Sett opp platen der den skal være og trykk litt over uttaket så tapen fester på platen. Ta bort platen, og du har en markering nøyaktig der du skal bore:
Vegger med trefiberplate, gipsplate, og en sirkulær markering for boring påført med dobbeltsidig tape.
Det går sikkert raskere med en Hole in One, men kombinasjonen presisjon/kr er vanskelig å slå med denne metoden.

Ser akkurat at de to nederste bildene skulle ha vært rotert, men det gidder jeg ikke gjøre akkurat nå...

• Liker
gryden
  • Laddar…
Smart, hole-in-teip.

Ketchup, brun saus og alt annet jox kan dere la stå på kjøkkenet og dra og kjøpe ekte saker. En sats Hole-in-one og en ekte dosfräs så blir det raskt proft og riktig.

Skal du lage flere enn ti hull resten av livet ditt så er det Hole-in-One og dosborr som gjelder.

Sender de ikke med sentreringsverktøyet med dosfresene lenger? De funker hjelpelig om man ikke stoler på tommestokken.

• Liker
Robert Anderson
  • Laddar…
Alle disse metodene som går ut på at man skal sette opp gipsplaten på plass og trykke til slik at man får en markering (ketchup, hull av en spiss, teipet dings osv), inkludert den som jeg selv forsvarte i et tidlig svar (i et annet liv, føles det som nå), forutsetter at man kan holde platen i den posisjonen den skal sitte, bare en bit ut på grunn av boksen selvfølgelig.

I praksis synes jeg ofte det er ganske vanskelig. Bare det faktum at platen er litt unna veggen gjør det vanskelig å se om den er rett, kanskje fordi jeg er en smule astigmatisk. Og hvis boksen sitter nær den ene kanten har man altså noe å trykke mot der men ikke mot den andre kanten, noe som gjør det hele litt vinglete, i hvert fall om man jobber alene. Og så har jeg et gammelt hus med skjeve gulv og lignende, så det er ikke bare å sette opp platen uten man må kanskje shimse opp den under den ene enden eller noe for at markeringene skal komme rett. Og så skal platen bæres frem og tilbake, med mindre den skal sitte på en plass der man kan tenke seg å stå og jobbe med hullsag, noe som ikke alltid er tilfellet når man pusser opp der man bor. Og så videre, og så videre.

Dette gjør at jeg med tiden faktisk har gått bort fra knepene og bare måler med tommestokk. Det er en enkel og lettfattelig metode som gir meg minst like bra presisjon og totalt sett mindre bry.

Det går sikkert raskere med hole-in-one, men tidsgevinsten ville ikke blitt stor på de kanskje tjue hullene jeg har laget i løpet av noen år. At den derimot spiller en rolle for proffer som Estwing, som gjør dette hele tiden, det forstår jeg.

• Liker
Eaglehanky og 1 annen
  • Laddar…
Farzan skrev:
Alle disse metodene som går ut på at man skal stille gipsplaten på plass og trykke til så man får en markering (ketchup, hull av en spiss, teipet dings osv), inkludert den som jeg selv forsvarte i et tidlig svar (i et annet liv, føles det som nå), forutsetter at man kan holde platen i den posisjonen som den skal sitte, fast litt ut på grunn av boksen selvfølgelig.

I praksis synes jeg ofte at det er ganske vanskelig. Bare det faktum at platen er litt fra veggen synes jeg gjør det vanskelig å se om den er rett, kanskje fordi jeg er en smule astigmatisk. Og sitter boksen nær den ene kanten har man altså noe å trykke mot der men ikke bortover den andre kanten, noe som gjør det hele litt vinglete, i alle fall hvis man jobber alene. Og så har jeg et gammelt hus med skjeve gulv og lignende, så det er ikke bare å sette platen der uten man må kanskje shimse den opp under den ene enden eller noe for at markeringene skal komme rett. Og så skal platen bæres fram og tilbake, forutsatt at den ikke skal sitte på et sted hvor man kan tenke seg å stå og grise med hullsag, noe som ikke alltid er tilfelle når man pusser opp hvor man bor. Og så videre, og så videre.

Dette gjør at jeg med tiden faktisk har gått bort fra triksene og bare måler med tommestokk. Det er en enkel og lettfattelig metode som gir meg minst like bra presisjon og på det hele tatt mindre styr.

Det går sikkert raskere med hole-in-one men tidsgevinsten ville ikke bli stor på de kanskje tjue hullene jeg har laget over noen år. At den derimot spiller rolle for proffene som Estwing, som gjør dette hele tiden, det forstår jeg.
Dette hadde jeg skrevet nøyaktig likt, om jeg kunne formulert tankene mine like bra, og hatt tid til å gjøre det. :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.