Hei,

Vi har akkurat kjøpt hus, og den forrige eieren har prøvd å fjerne setningssprekker i første etasje med glassfiberduk og tapet, men likevel har det sprukket for ham rett av, og sprekkene vises fortsatt. Vår takstmann sa at den eneste måten å komme rundt problemet er å sette nye hele gipsplater over sprekkene, i prinsipp gipse om halve første etasje. Finnes det noen her med lignende problem eller erfaring med lignende situasjon?

Føles ikke som noen idé å prøve forskjellige armeringsmatter etc. da det allerede sitter en glassfiberduk som har sprukket rett av. Mitt største problem med å sette plater er at det "bygger" jo ca. 10 mm innover, noe som gjør at alle vinduskarmer, lister etc. må tas bort og flyttes med. Et tynnere alternativ hadde vært å foretrekke. Kanskje plyfa på 3 mm?

Finnes 6.5 mm renoveringsgips, men du må nok ta av lister og foder for at det skal bli pent.

• Liker
torvenius
  • Laddar…
hva er det for et hus? Noen ganger er det jo bygd slik at man på en måte må akseptere en sprekk innimellom. Alle trehus beveger seg, og noen mer enkelte steder. Noen ganger er det enklest å bare akseptere og bruke tid og krefter på noe annet i stedet.

• Liker
torvenius
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finnes 6.5 mm renoveringsgips, men du må nok ta av lister og foder for at det skal bli pent.
Takk, ah ok det visste jeg ikke at det fantes, bra tips, takk! Jo det har du sikkert rett i selvfølgelig.

S Stefan1972 skrev:
hva slags hus er det? Noen ganger er det jo bygget slik at man på en måte må akseptere en sprekk av og til. Alle trehus beveger seg og noen mer på sine steder. Noen ganger er det enklest å bare akseptere og bruke tid og krefter på noe annet i stedet.
Trehus fra 78. Jo det er jo en risiko for at man bare må akseptere situasjonen, hadde bare vært fint å forsøke å fikse det om man skal sette opp en pen tapet over det.

Prøv med papirstrimler i stedet for glassfiber over sprekkene - papirstrimler skal jo være sterkere og mer fleksible enn glassfiberstrimler.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Prøv med papirstrimler i stedet for glassfiber over sprekkene - papirstrimler skal jo være sterkere og mer fleksible enn glassfiberstrimler.
Ok takk for svar! Det er ganske store sprekker men kanskje papir klarer det? har veldig lite erfaring med dette.

T torvenius skrev:
Ok takk for svar! Det er ganske store sprekker, men det kanskje papir klarer? har veldig lite erfaring av dette
Da bør du nok sparkle igjen sprekkene først og så legge remser over før finsparkling, sliping og nye tapet eller maling.

• Liker
torvenius
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Da bør du nok sparkle igjen sprekkene først og så legge remser over før finsparkling, sliping og nye tapet evt maling.
Ja det jeg er bekymret for er at det sprekker igjen og papir eller glassfiberduk ikke vil holde.

T torvenius skrev:
Ja det jeg er bekymret for er at det sprekker igjen og papir eller glassfibervev ikke vil holde.
Det er vel bare å teste på en sprekk som ikke er så synlig - kanskje finnes det en bak en bokhylle eller lignende...

• Liker
torvenius
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Det er vel bare å teste på en sprekk som ikke er så synlig - kanskje finnes en bak en bokhylle eller lignende...
Takk, ja jeg får nok ev gjøre noe sånt!

Er det sponplate som underlag

• Liker
torvenius
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Er det sponplate som underlag
ja så vidt jeg vet er det d

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.