13.939 lest ·
18 svar
14k lest
18 svar
Reparere setningssprekker i murhus
Hei, da vi nettopp har kjøpt et teglhus fra -72, så er det en del "setningssprekker" i fasaden. Jeg lurer på hvordan man enklest reparerer disse og tetter sprekkene.
Det er ingen store sprekker. Jeg legger ved bilde som Anticimex tok ved inspeksjonen. De sa at det heller ikke er noe underliggende problem på grunn av disse sprekkene, men at man bør utbedre dem.
Det er ingen store sprekker. Jeg legger ved bilde som Anticimex tok ved inspeksjonen. De sa at det heller ikke er noe underliggende problem på grunn av disse sprekkene, men at man bør utbedre dem.
eneste grunn til å reparere sprekkene er for å holde veggen tett og unngå frostskader.
Man kan skrape bort nok av fugen, slik at det går an å fuge på nytt. Sprukne steiner kan man fjerne helt og erstatte med ny stein.
Men siden det handler om husets utseende, ville jeg ikke gjøre det selv men ansette en ordentlig murer.
Det burde være en liten jobb.
Man kan skrape bort nok av fugen, slik at det går an å fuge på nytt. Sprukne steiner kan man fjerne helt og erstatte med ny stein.
Men siden det handler om husets utseende, ville jeg ikke gjøre det selv men ansette en ordentlig murer.
Det burde være en liten jobb.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når det sprekker på den måten skyldes det ofte en form for setning. Om det bare berører fasadstenen eller muligens hele veggen går ikke an å si med dette grunnlaget. Jeg synes du skal gå igjennom dette grundig. Det kunne være en indikasjon på et større problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
At det er en setningssprekk er det nok ingen tvil om. Derimot er den underliggende skjærspenningen trolig ganske svak. Men husfasader skal ikke ha setninger overhodet.
Man har vel kommet lenger i kunnskap og teknikker for å unngå setningsskader i dag. Jeg er rett overbevist om at flertallet av hus fra 50-80 har dette når man begynte å bruke plate på mark mer, og det pågikk en byggeboom der mange hus ble reist raskt.J justusandersson skrev:
Det er absolutt ingen store sprekker og resten av huset er i veldig bra stand både utvendig og innvendig, til tross for at få ting har blitt gjort med det gjennom årene. Så dette er mer estetisk og for å forebygge at ikke vann kommer inn og sprenger mer når det fryser.
Det er som sagt ganske vanlig med sprekker i eldre husfasader. Vi har to i vår som ligner på deres. Så lenge de ikke forverres er det absolutt ingen fare.
Å skrape ut fugene og erstatte med nytt mørtel er ikke vanskelig, heller ikke å erstatte den ødelagte steinen forutsatt at du har en reservestein liggende. Det triksige er å fargematche den nye fugen med den gamle, det er den eneste grunnen til at jeg vurderer å sette bort vårt arbeid - men det krever at man da finner en murer som har det estetiske sinnet, det er det dessverre ikke alle som har.
Å skrape ut fugene og erstatte med nytt mørtel er ikke vanskelig, heller ikke å erstatte den ødelagte steinen forutsatt at du har en reservestein liggende. Det triksige er å fargematche den nye fugen med den gamle, det er den eneste grunnen til at jeg vurderer å sette bort vårt arbeid - men det krever at man da finner en murer som har det estetiske sinnet, det er det dessverre ikke alle som har.
Nei akkurat sånn er det jomexitegel skrev:
Det er som sagt ganske vanlig med sprekker i eldre husfasader. Vi har to i vår som minner om deres. Så lenge de ikke forverres er det absolutt ingen fare.
Å skrape ut fugene og erstatte med nytt mørtel er ikke vanskelig, heller ikke å erstatte den ødelagte steinen forutsatt at du har en reserve stein liggende. Det vanskeligste er å fargematche den nye fugen med den gamle, det er eneste grunnen til at jeg vurderer å få noen andre til å gjøre vårt arbeid - men da må man finne en murer som har det estetiske sinnet, det er det ikke alle som har dessverre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes man skal være nøye når man skriver om sprekker. Sprekker oppstår i alle bygninger på grunn av bevegelser i de ulike materialene. De kan skyldes årstidsvekslinger, pågående tørking eller sensitive materialkombinasjoner. Dette er helt naturlig. Når sprekkene har den diagonale formen som på TS fasade, er det derimot ikke et naturlig fenomen, men et tegn på at deler av grunnen beveger seg ulikt i høyderetningen. Dette bør man holde øye med. Det kan begynne å oppstå etter mange år. 70-tallshusene med uisolert plate på mark har mange problemer, men konstruksjonsteknisk pleier de å være bra. Kraftige kantbjelker som gjør at platen som helhet henger sammen. Jeg skriver dette også med tanke på andre lesere enn TS.
OK, la oss fundere litt mer over sprekken...J justusandersson skrev:
Sprekken går fra et hjørne i en vindusåpning diagonal ned mot grunnen. En hypotese kan være at den ene siden av grunnen satt seg noe. Strekkspenningen i fasaden blir da for stor og man får en sprekk i den svakeste delen av fasaden, og det er gjennom mørtelen mot en vindusåpning. Fremfor alt i hjørnet av åpningen får man en høy spenningskonsentrasjon, derfor begynner sprekken akkurat der.
Hvis det stemmer burde sprekken fortsette over vinduet, og der burde sprekken være bredere (risikoen finnes i alle fall).
Er sprekken farlig? Det er selvsagt mulig at det finnes en sprekk i platen som kan skape problemer med fuktvandring eller skader på innstøpte ledninger. Det kan også påvirke radonnivået i huset fordi markradon enklere kommer inn i huset. Er det en stor risiko? trolig ikke.
Finnes det andre risikoer? Teoretisk kan store deformasjoner i husstammen gjøre at den mister bæreevne. F.eks. når to vegger beveger seg fra hverandre slik at bjelkelaget ikke ligger på plass. Generelt har en trekonstruksjon større fleksibilitet enn et steinmateriale. Bevegelsene er såpass små at det ikke vil føre til problemer i den bærende konstruksjonen.
Finnes det da et problem for gavlen? Nei, egentlig ikke. Tyngdekraften er veldig viktig for en teglfasade. Før bygde man steinbroer helt uten mørtel, bare ved hjelp av tyngdekraft. Og i dette tilfelle hjelper tyngdekraften til å holde sammen sprekken. Så det eneste man trenger å gjøre er å tette den, så fukt ikke trenger inn og ikke engang det er veldig alvorlig.
Fuge om sprekken og bytt ut den ødelagte stenen, da er fasaden hel igjen. Skulle sprekken komme tilbake, vet du at veggen fortsatt beveger seg, og da kan du fundere litt dypere over årsaken.
Er det aldri problem med sprekker? Jo, det kan det bli. Jeg vedlegger et bilde av en sprekk som sitter over et vindu. Her ser man at den sprukne fasadedelen henger på vinduskarmen (sprekken er også bredere). Så her trengs det en litt større reparasjon.

Du har så rett så. Om jeg ikke husker feil fra besiktigelsen, så var det en liten sprekksdannelse også over vindu diagonalt fra denne sprekken. Skulle det vært grunnmuren som hadde gitt etter av setning så bør nok disse sprekkene vært større har jeg følelsen av.harry73 skrev:
OK, la oss fundere litt mer over sprekken...
Sprekken går fra et hjørne i en vindusåpning diagonalt ned mot grunnen. En hypotese kan være at den ene siden av grunnmuren har sunket noe. Strekkspenningen i fasaden blir da for stor og man får en sprekk i den svakeste delen av fasaden, og det er gjennom murpussen mot en vindusåpning. Fremfor alt i hjørnet av åpningen får man en høy spenningskonsentrasjon, derfor begynner sprekken akkurat der.
Hvis det stemmer burde sprekken fortsette over vinduet, og der burde sprekken være bredere (risken finns i alle fall).
Er sprekken farlig? Det er selvfølgelig mulig at det finnes en sprekk i platen som kan skape problemer med fuktvandring eller skader på innstøpte ledninger. Det kan også påvirke radonnivået i huset, ettersom markradon lettere kan trenge inn i huset. Er det en stor risiko? trolig ikke.
Finnes det andre risikoer? Teoretisk sett kan store deformasjoner i husstammen gjøre at den mister bæreevne. For eksempel når to vegger beveger seg fra hverandre slik at bjelkelaget ikke ligger igjen. Overalt har en trestamme større fleksibilitet enn et steinmateriale. Bevegelsene er så små at det ikke vil føre til problemer i den bærende konstruksjonen.
Er det da et problem for gavlen? Nei, egentlig ikke. Tyngdekraften er veldig viktig for en teglfasade. Før bygget man steinbroer helt uten murpuss, bare med hjelp av tyngdekraft. Og i dette tilfellet hjelper tyngdekraften med å holde sprekken sammen. Så det eneste man trenger å gjøre er å tette den, så fukt ikke trenger inn og ikke engang det er veldig alvorlig.
Fuge om sprekken og bytt ut den ødelagte steinen, da er fasaden hel igjen. Skulle sprekken komme tilbake, vet du at veggen fortsatt beveger seg, og da kan du fundere litt dypere over årsaken.
Er det aldri problemer med sprekker? Jo, det kan det bli. Vedlegger et bilde av en sprekk som sitter over et vindu. Her ser man at den sprukne fasadedelen henger på vinduskarmen (sprekken er også bredere). Så her trengs det en litt større reparasjon.
[bilde]
Kan være et jordskjelv
http://www.dt.se/allmant/dalarna/jordskalv-skakade-om-dalarna
http://www.dt.se/allmant/dalarna/jordskalv-skakade-om-dalarna
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så skulle ikke jeg ville uttrykke saken. Det er med visshet grunnen som har gitt opphav til disse sprekkene. Derimot handler det om små setninger som sannsynligvis ikke er alvorlige. Men alle sprekker i murverk skal tettes. Ja, jordskjelv kan stille til det. Det kan være lurt å se om det finnes en sammenheng i dette tilfellet.N Nygge72 skrev: