Jeg har tatt inn tilbud på takstoler til en carport og alle ser like ut (W) men en skiller seg ut med en annen konstruksjon, se bilde:
I tilbudsforespørselen fantes følgende info til produsenten:
Spennvidde: 6000 mm
Oppleggsbredde: 115 mm
Takvinkel: 27 grader
Snølast: 2,5
Yttertak: Tungt yttertak (betongtakstein, lekter, papp, rupanel)
Innertak: Lett innertak (rupanel eller enkel gips)
CC: maks 1200 mm
Så vidt jeg kan se, har alle leverandører regnet på samme laster for snø (2,5kN/m2) og inner/yttertak (0,3 / 0,65kN/m2)
Er modellen i bildet ovenfor dårligere på noen måte hvis man sammenligner med en "vanlig" W-takstol? Jeg merket også at underrammen hadde dim. 45x120mm mens på alle andre tilbud var den 45x145. Gjør konstruksjonen at man kan bruke tynnere virke uten å miste stabilitet?
Jeg er ikke ekspert på takstoler, men det ser jo nesten ut som at de har regnet med et opplag på midten også.
Ok, nei jeg er ingen ekspert jeg heller, men jeg reagerte på at konstruksjonen var annerledes. Jeg skal dobbelsjekke at den er frittbærende, dvs to opplag. Takk for raskt svar!
Jeg ringte produsenten som var både vennlig og hjelpsom. Konstruksjonen er riktig dimensjonert, og det er litt billigere å bygge på den måten. Jeg valgte imidlertid å endre til W-takstol da det blir lettere å krype rundt der oppe, samt så endret jeg underrammen til 45x145mm for litt ekstra sikkerhet hvis man skulle kaste opp litt isolasjon en gang i fremtiden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.