Hei,

Har nå lest en hel masse innlegg, men jeg blir sannelig ikke klokere av det og begynner sterkt å tro at jeg har en eller annen bokstavkombinasjon.
Vil senke taket i hele leiligheten bortsett fra badet, og samtidig vil jeg skjule ventilasjonen under taket som for tiden består av utenpåliggende spirorør. LED spotlights skal opp, og elektrisitet og kabler skal også opp i taket.

Spirorørene kommer til å byttes ut til kvadratiske pvc og vil være 50mm høye.

Nå til angsten...

Vet at man kan bruke vanlige trelekter, men en på 45 mm er ikke nok til å skjule ventilasjonen, så jeg må i så fall bygge på med en 22X45 lekt på trelekten for å få ok høyde.
Hvordan fester jeg 45X45-lekten på beste og sikreste måte i betongtaket?
Expanderspik?
Holder 45x45? Eller trenger jeg grovere? Kabler vil bli trukket enten ved å bore i lekten eller ved å skape "glipper" i lekten...

Det kommer imidlertid til å bli en masse boring i taket for å feste, så jeg begynte å kikke på metallskinner.

Men jeg vil senke så lite som mulig, og noen vegger er gips, noe som fører til at jeg kanskje må ha et "hengende" tak. MEN disse takene har en maksgrense på spennvidde hvis jeg har skjønt det riktig? Regner man spennvidde på primær eller sekundær?

Primæren må festes med en hullbånd eller stålbånd i taket som deretter vippes 90 grader og festes i primæren. Hvordan fester jeg stålbåndet/hullbåndet i taket?
Må jeg ha en glippe ned til primæren, eller kan jeg trykke opp primæren hele veien opp mot taket og deretter feste med 2 skruer gjennom hullbåndet? Dette for å redusere totalhøyden.
Det føles som om primæren kommer til å bøye seg, men det er kanskje derfor man har "skinner" rundt veggene også som stabilitet? Men er det greit å ha disse skinnene rundt veggene, også der hvor jeg har gips?

Det er en hel del vekt som skal holdes oppe, og hvis beregningene mine stemmer er vekten godt over 600 kg.

Siden jeg har begrenset takhøyde, lurer jeg på om man kan bruke masonite/hardboard i stedet for gips og kanskje forsterke med malerlerret?

Takknemlig hvis noen vennlige sjeler kan veilede meg, så angsten forsvinner (whiskey hjelper ikke) =)

Sist redigert:
blizzard skrev:
Ønsker å senke taket i hele leiligheten unntatt badet, og samtidig ønsker jeg å skjule ventilasjonen under taket som for tiden består av utenpåliggende spirorør. LED-spotlights skal opp og strøm og kabler skal også opp i taket.

Spirorørene vil bli byttet ut med kvadratiske pvc og vil være 50 mm høye.
Hvor finnes spirorørene?
Fra hva går spirorørene?

Går spirorørene fra kjøkkenvifte/kappe/utsug over komfyr så er det imkanalen, imkanalen må bestå av spirorør. Hvis imkanalen deles med flere borettslag, så må hele lengden være brannisolert med minst EI15.

Edit: les denne tråden
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=236109

Sist redigert:
  • Liker
Mats38
  • Laddar…
Kjør med stålstendere i stedet. Du kan bruke 70mm i stedet for 22+45. Å henge stenderne i taket er ingen merkelighet når det gjelder bæreevne. Bruk spikerplugg eller plugg og skrue.

Larsa skrev:
Kjør med stålsøyler i stedet. Du kan kjøre med 70mm i stedet for 22+45. Henge søylene i taket er ingen raritet angående bæreevne. Bruk spikerplugg eller plugg og skrue.
Enig med Larsa på denne...

Synes dog at spikerplugg og stålsøyle er en dårlig kombo - Det går, men det er lett så pluggen går gjennom søylen. Så spikerexpander har jeg brukt et par ganger med godt resultat.

Spikerpluggen avbildet over diskuteres i forumet for sin bruk i kombinasjon med stålregler.

Sist redigert:
  • Liker
Mats38 og 1 annen
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Hvor finnes spirorørene? Fra hva går spirorørene?
I kjøkkenet har jeg en ventil som sitter i veggen med avtrekk. Derimot er spirorøret for de andre rommene i leiligheten og det er tilluft i disse og rørene går gjennom veggen i garderoben og ut i leiligheten. Tror det burde være greit å kjøre på vanlige pvc ut i leiligheten med tilluft?

Larsa skrev:
Kjør med stålsvill i stedet. Du kan kjøre med 70mm i stedet for 22+45. Å henge svillene i taket er ingen problem når det gjelder bæreevne. Bruk spikerplugg eller plugg og skru.
Hei Larsa,

Men hvis jeg bruker en 70mm primær stålregel må jeg så bruke en sekundær som minst er 25 mm, og da er vi oppe i 95mm + 13 mm gips = 108 mm.

Man kan kanskje bruke kun primære stolper og droppe sekundæren? Vil som sagt senke så lite som mulig.
Og er det OK å bruke et hullbånd og presse opp primæren tett inntil taket og deretter feste hullbåndet i primæren? Ønsker altså ikke å ha en "pendel" ned til primæren...
Se vedlagte bilde for å se hva jeg mener =) Diagram som viser montering av primær stålregel nær taket med plåtbånd og skruer for å unngå bruk av pendel, med angitte materialfarger.

slacker skrev:
Enig med Larsa på denne...

Synes dog at spikerplugger og stålregel er en dårlig kombo - Det går, men det er lett for at pluggen går gjennom reglen. Så spikerexpander har jeg brukt et par ganger med godt resultat.

[bilde]
Hei Slacker,

Takk for infoen. En spikerexpander kommer jeg nok til å bruke og helt i metall. MEN noen ganger selges expandere uten spiker En metallisk spikexpander uten spik, brukt til byggeprosjekter for å feste materialer sikkert i vegger.
Er det meningen at man skal sette inn en spiker også?

blizzard skrev:
Hei Slacker,

Takk for informasjonen. En spikekspander kommer jeg nok til å bruke, og helt i metall. MEN noen ganger selges ekspandere uten spiker [bilde]
Er det meningen at man skal sette inn en spiker også?
Stemmer at det også finnes den varianten du viser - Jeg bruker den som er "komplett" som jeg viste bilde av, da denne har større hode med flat krage og er mindre sannsynlig å rive i stykker platen.

Du kan jo hoppe over primærdelen helt dersom du i stedet velger å sette bånd på alle sekundærer - Det blir litt mer jobb å justere det hele, men det sparer definitivt takhøyde.
Da ville jeg nok sette L-Profiler rundt rommet og deretter sekundærdelene i disse for å sette patentbånd i alle sekundærer og deretter i taket.

Henger du med =)

slacker skrev:
Henger du med =)
Hei igjen,

Jeg har akkurat fått svart på hvitt at jeg er treg =) Forstår det du skrev med L-profiler rundt, men har dog en gipsvegg som kanskje ikke er den mest stabile og solide. Skal derfor forsøke å feste "rammen" i taket på den siden hvor gipsveggen ligger.
Må fasikken gå an å bruke vinkeljern til dette?
I stedet for en L-Profil kan man kanskje bruke en vanlig skinne (for gulv og tak når man lager innervegger?)

Sekundærer etter min mening er en hattprofil eller en vanlig stålregel man har til vegg? men hvordan i all verden feste med stålbånd hvis man bruker en hattprofil? Kanskje droppe hattprofil helt og bare bruke vanlige plåtreglar?

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare =)

Hva gjelder gipsveggen så finnes det jo lekter i den også - Treff en del av dem så burde det gå fint, med mindre det allerede er OSB i veggen? Feste i taket går jo også, og vinkeljern er vel ikke helt feil. Vanlig skinne og L-profil er egentlig det samme - Jeg pleier å bruke L-profil fordi det er litt billigere, rett og slett. Utläggen som jeg kaller dem koster litt mer.

Sekundærer er hattprofilen helt korrekt - Lekter som er ment for vegg ville jeg kalle plate- eller stålregel og ingenting annet. Platebånd fester du i taket med en eller annen form for plugg/skru, båndet kan du så skru fast med "blåbær" (Selvborende maskinskru) kalles vel også "knort" (!?) har jeg hørt, i plateregelen, bankett kan du med enkelhet brette rundt sekundæren.

Den eneste baksiden jeg kan se med å bruke vanlige plateregler til taket er at det ikke er noen styring på leppen på reglen, dvs. når platene møtes på en regel og skrus fast så kan det bli en tannning da leppen som man skrur i kun har støtte på én side. Men det fungerer sikkert - jeg har selv ikke prøvd...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.