Om jeg velger å bruke stålstendere (har rukket å tenke fra trestendere til stålstendere, til trestendere og tilbake til stålstendere da det virker å være enklere og mer håndterbart som ensom byggmester) for å senke innertaket. Hvordan skal jeg da tenke når jeg skal stendre i bredere/lengre rom (f.eks. 4 x 3.80m).
Vil senke taket så lite som mulig og vil ha spotter. Tanken er å sette skinner på veggen og legge stendere mellom disse. Stålskinnen og stenderne finnes på byggmax i 3 meters lengder. Skjøter jeg stenderne som ikke rekker over til andre siden hvor den andre stålskinnen sitter? Holder det å sette hullbånd i stenderne (hvilken avstand) mellom skinnene?
Eller skal man bruke veggskinner, primærstendere og hattprofiler i stedet for bare veggskinner og stendere?
Om jeg fester lekter direkte mot taket så er vel problemet at det kanskje ikke blir helt vannrett om jeg forutsetter at betongtaket ikke er 100% i vater. Da kommer dog neste spørsmål. Ville det synes noe om taket differ noe centimeter fra den ene til den andre siden?
Hvor tett i taket trenger festene i lektene å sitte?
Om man likevel bytter tilbake til tre....
Kan man lekte opp med 28x70 mot taket og tvers disse legge like 28x70 cc 30? I så fall hvor tett skal lekte ligge?
30cc er anbefalingen, men jeg har alltid kjørt med 45 og 90 skiver.
Hold øye med avstanden og bruk kiler for å få det plant, så skal det bli bra.
Ifølge reglene får man ikke bruke plastplugger i taket p.g.a. brannfare da de smelter og taket faller ned.
30cc er anbefalingen, men jeg har alltid kjørt med 45 og 90 skiver.
Hold øye med avstanden og bruk kiler for å få det plant, så skal det bli bra.
Ifølge reglene får man ikke bruke plastplugger i taket p.g.a. brannrisikoen at de smelter og taket faller ned.
30cc er anbefalingen men jeg har alltid kjørt med 45 og 90 plater.
Hold øye med avstand og bruk kil for å få det jevnt så skal det bli bra.
Ifølge reglene får man ikke bruke plastplugger i taket p.g.a. brannrisiko at de smelter og taket faller ned.
jeg tenkte mer på avstanden mellom stenderne man setter direkte mot taket. Ikke de stenderne som man fester gipsen i. Altså stenderne man fester glesen i.
Har jeg forstått det riktig at man ikke fester noe i taket med den teknikken? Uten at man kun kjører båndstål alternativt sekundærregel liggende på overkanten av veggskena? I så fall skulle det ikke trenges å bores særlig mye.
Om jeg fester lekter direkte mot taket så er vel problemet at det kanskje ikke blir helt loddrett om jeg forutsetter at betongtaket ikke er 100% i vater. Da kommer det imidlertid neste spørsmål. Ville det vises noe om taket differ noe centimeter fra den ene siden til den andre?
Hvor tett i taket trenger festene i lektene å sitte?
Om du synes det ser rett ut nå så synes du nok det ser rett ut med et lag lekter og plater på. Men det er vel bare å sjekke med vater.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.