Hei!

Renoverer kjøkkenet og vil benytte anledningen til å sette inn spotter.

Huset er fra 40-tallet og det nåværende taket består av ca 2 cm puss og derunder solide bord spikret i bjelkelaget.

Spørsmål:

1. Det burde vel gå å feste panel direkte i taket? Kanskje 45x45 (eller 28x70?) med c/c 300 mm og deretter gips?

2. Hvis jeg legger lekter direkte i taket, blir det kanskje litt vanskeligere å trekke strømmen. Antar at det er enklest å ikke legge lekter helt inntil veggen men i stedet la det være en "kanal" hvor man kan legge ledningene?

3. Kanskje et dumt spørsmål, men antar at jeg skjærer hull med hullsag når gipsplatene er montert i taket for deretter å få frem tilkoblingene til spottene? Noen tips på hvordan jeg enklest merker på platen hvor spotten er?

Ikke noe svar på ditt spørsmål, men vi skal gjøre omtrent det samme. Har du funnet noen bra spot'er?

Et forslag til hvordan du skal finne spot'ene kunne være å feste en Neodymmagnet ved hver spot og så lete opp disse med en magnet til. Litt som "hole-in-one".

iSnobben skrev:
Inget svar på ditt spørsmål, men vi skal gjøre omtrent det samme. Har du funnet noen bra spotter?
En tidligere elektriker anbefalte en spot som heter brighteye fra hidealight.

battery skrev:
En tidligere elektriker tipset om en spot som heter brighteye fra hidealight.
Krever disse "pottor"?

Det er nok litt forskjellig om de krever pottor eller ikke. Den jeg har sett på (Bright eye multi 3) krever potte ved installasjon. Fordelen er at den bygger veldig lite, du kan bruke spilepanel 28x70 mm ved montering. Taket senkes altså kun ca 4 cm totalt, noe jeg ser på som et stort pluss.

Men kreves potte (ur brandsikkerhetssynspunkt) om man fester panelet i eksisterende tak bestående av 2 cm puss og derunder planker?

Jeg senket taket i vår vaskerom ved hjelp av spikerslag, masonittskims, spikerplugger og 13mm gips. Satte deretter inn et knippe billige Malmbergs-spots (200kr). Originaltaket er støpt valv, så noen pottor var aldri påtenkt. Med to cm puss i taket hadde jeg ikke brydd meg om pottor, hvis pussen sitter bra. Gjorde avbrudd i glespanelene der fleksislangen skulle gå og lagde en skisse over hvor jeg hadde trukket dem for å kunne bore hull og trekke ned ledningen til spottene (elektrisiteten var altså forhåndsinstallert før jeg gipset).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.