Hei
Har et lite vinterprosjekt, jeg tenkte å gjøre om kjellerstua til et hjemmekinorom. Projektor og 120" lerret anskaffet.
Jeg tenkte også å senke innertaket ca 5-10 cm for å skjule stygt betongtak, skjule strømkabler og projektor/nettkabler og samtidig benytte anledningen til å sette inn LED-spotter.
Problemet er at jeg har vinduer i takhøyden.
Noen som har tips om en fin løsning?
Se vedlagt bilde!
Sett rom liknende ditt der man har senket taket ca 5cm frem til veggen og så i smygen har faset opp mot opprinnelig nivå. Fem cm på den dybden burde funke. I gamle bygninger med tykke grunnmurer er det ikke uvanlig med rom helt under marknivå som har lysinnslipp som går som en tube oppover.
Jeg hadde latt innertaket gå frem til nisjen og eventuelt satt en vinklet plate mellom vindu og innertak.
Ja, det høres ut som en smidig løsning. Jeg googlet litt, men fant ingen bilder på hvordan det kan se ut. Hadde vært bra om man kunne se bilder på noen som har brukt seg av denne løsningen.
Sett rom liknende ditt der man har senket taket ca 5cm frem til veggen og deretter i lysningen faset opp mot opprinnelig nivå. Fem cm på den dybden burde funke. I gamle bygninger med tykk grunnmur er det ikke uvanlig med rom helt under marknivå som har lysinnslipp som går som en tube oppover.
Du kanskje kan spare en ramme rundt som ikke senkes og jobbe med litt spennende belysningsløsning i rammen? Dette bildet er tilfeldigvis fra et bad, men du forstår tanken. En LED-stripe med varmt dimbart lys kunne blitt en flott detalj i et kinorom.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.