Jeg skal senke innertaket i vår villa og sette inn spotter. I dag sitter det et klikk-gips-innertak fra ca 80-tallet.
Siden jeg overtenker alt jeg gjør () vurderer jeg om jeg skal rive ned dette innertaket før jeg setter opp det nye.

Fordeler ved å rive ut det gamle taket:
- Man får tilgang til originaltaket og kan se eventuelle mangler som må utbedres.
- Man blir kvitt det gamle, noe som kan være godt fra et rent mentalt synspunkt.
- Man sparer ytterligere ca 2 cm i høyde.

Fordeler ved å la det gamle taket sitte:
- Mindre arbeid.
- Ekstra lag med gips gjør det mer brannsikkert.
- Mer isolasjon mot lyd fra/til overetasjen.

Det føles som det selvsagte valget å la det gamle taket sitte, men tar gjerne imot meninger om emnet. Kanskje er det noe jeg ikke har tenkt på?

Du har sikkert tenkt på det allerede, men hvis du river det gamle taket, må du sannsynligvis fikse et nytt lag som isolasjon og lignende hviler mot. I så fall - blir det annen tetthet på det? Puster mindre? Slike ting kan være verdt å tenke over, avhengig av hvordan det ser ut i mellomgulvet.

Ved riving blir det kanskje vanskelig å ikke skade lekter som trengs for å feste det nye taket i?

Jeg ville latt det gamle sitte igjen, alle ganger. Så lenge det er helt og rent uten rare flekker som trenger å undersøkes.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.