16.503 lest ·
10 svar
17k lest
10 svar
Sementmørtel A, pussmørtel B eller C ???
Skal gi meg i kast med å pudse for første gang fremover og prøver å lese meg opp på hvilket pussmørtel man skal bruke til drivhusmuren, men blir ikke klok på dette. Muren består av lecablokker og jeg tenker bare å pudse over bakkenivå pluss noen få cm under bakken (der det er bærelag/makadam) av estetiske grunner. Under bakken er det Sementmørtel A som gjelder har jeg forstått, men hva gjelder for resten av muren, B eller C? Tenker å bruke Finjas system og på begge står det samme i produktarket;
Og hvordan gjør man overgangen rent praktisk mellom Sementmørtel A og pussmørtelen?
Jeg hadde grunnet med A-bruk og så pusset resten med B. Jeg har nylig laget murer i hagen på den måten etter anbefaling fra en byggmester som hjelper meg av og til. Ikke helt i samsvar med Finjas anvisninger, men det kommer til å holde uansett. Vi skal også bygge drivhus innen kort tid, og der gjør jeg det samme på grunnmuren.
OK, så ifølge din murer er grudningsbruk A ikke nødvendig?
Ytterligere et spørsmål i sammenhengen er hva total pusslagtykkelse bør være (grunnlag+pussnett+pussbruk). Viktig at yttermålene blir riktige for at drivhuset skal passe på muren senere.
Ytterligere et spørsmål i sammenhengen er hva total pusslagtykkelse bør være (grunnlag+pussnett+pussbruk). Viktig at yttermålene blir riktige for at drivhuset skal passe på muren senere.
Mitt råd for å komplisere det...
Kjør med sementmørtel A.
Jeg har pusset med standard finbetong på en lecagrunn, og det har holdt i 10 år nå uten sprekker.
Så ikke hardt på mykt, og beveger seg ikke underlaget funker hardt.
/ATW
Kjør med sementmørtel A.
Jeg har pusset med standard finbetong på en lecagrunn, og det har holdt i 10 år nå uten sprekker.
Så ikke hardt på mykt, og beveger seg ikke underlaget funker hardt.
/ATW
Jeg hadde tilfeldigvis en haug med Sementmørtel A hjemme, og jeg forstår ikke helt hva forskjellen er mellom Sementmørtel A og Grunningsmørtel A annet enn prisen.mexitegel skrev:
Men Finja anbefaler Grunningsmørtel A og deretter Sementmørtel A.
Og folk sier at IT er komplisertA ArneTW skrev:
Er det vanskeligere å pusse med sementmørtel A enn pussmørtel? Underlaget er jo lecastein så det antar jeg ikke beveger seg?
Sist redigert:
Vi skulle spraye våre murer med farget edelpuss og da måtte underlaget (utstockningsbruket) ikke være hardere enn B. Jeg snakket også med min byggmester som sa at det finnes murer laget i kalkpuss som har stått i hundre år uten problemer, så han mente at B var nærmest for hardt. Pusstilvirkerne synes at man skal ha A så det holder. Men min (jo riktignok begrensede) erfaring er at A-mørtel blir utrolig hardt. Rent utførelsesmessig synes jeg også at Pussmørtel B er lettere å pusse med enn A-mørtel. Det er mer smidigere og står lettere igjen på veggen enn det A-mørtel gjør.
Når det gjelder tykkelse, regnet jeg med 15 mm. 3 mm for grunnmørtelen og 12 mm for utstockningsbruket.
Når det gjelder tykkelse, regnet jeg med 15 mm. 3 mm for grunnmørtelen og 12 mm for utstockningsbruket.
Ja, det er så jeg har forstått det også. Men når først pussen er oppe er det vel ingen ulempe at den er hard for vår del, vi kommer bare male pussen, men som helt grønn på pussing så vil man jo ikke gjøre det for komplisert for seg heller.
Hei, kanskje et dumt spørsmål, men har du brukt nett før, eller bruker du bare sementmørtel A? Takk på forhånd😊A ArneTW skrev:
Klikk her for å svare