Skal rive en garasje der innertaket er laget av et materiale jeg ikke kjenner igjen. Det ser ut som trelister eller halm dyppet i betong.

Noen som vet hva det er og hvordan man skal håndtere rivningsavfallet?
Innertak med materiale som ligner træremsor eller halm støpt i betong, del av et garasjeprosjekt.

Material som ser ut som træremsor eller halm dekket i betong. Ujevnt og grovt tekstur nær vegg. Hva slags rivningsavfall er dette?

Det er trefiber og betong, jeg vil vel tro at deponi er passende.

Ah, takk!
Antar at det ikke brenner så bra og derfor ikke egner seg for forbrenning i stedet for deponi?

Det er nettopp for å gjøre det brannsikkert at treulla er dyppet i betongsuppe.

Dette ble vel først og fremst brukt som lydisolasjon?

Mikael_L
Hvis man leser litt, slik jeg har gjort i en time nå, ser man at treullit brukes, og har blitt brukt bl.a. som pussbærer på utsiden av hus, men også på andre steder. Som akustisk dempende byggelement, spesielt bra i svømmehaller og slikt, da innholdet av sement i platene forhindrer vekst på grunn av det basiske miljøet som sement bidrar med. Det har også blitt bygget både yttervegger og innervegger med treullit som deretter bare pusses, det finnes pussede hus fra 50-tallet med denne konstruksjonen. Treullit har nå et system med tykke helveggelementer som man raskt reiser og får på plass en komplett husstamme på svært kort tid. Denne pusses gjerne på utsiden, og puss eller innvendig kledning blir deretter passende.

Ja, det er nesten så jeg blir fristet. Jeg mistenker imidlertid at kvm-prisen vil avvike en god del fra en trekonstruksjon med samme isolasjonsverdi. Feste i veggene vil vel også være omtrent like håpløst som med LECA og lettbetong.

Brannmotstand og muggmotstand bør være to gode egenskaper, varmelagring og vekten er to andre egenskaper som noen ganger kan være ettertraktet.

Men men, blir det et attefallshus her en gang, skal jeg sjekke om treullit-stamme kan være et alternativ. :)

Jeg savner noe som tar opp lastene i disse "helveggselementene".
Det kan vel neppe treullen gjøre :confused:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.