Vi bor på en gård og driver med en del prosjekter der det ville vært en fordel om vi hadde en sementblander (bygge hønsehus, pusse på jordkjelleren osv osv).

Hva bør man tenke på når man kjøper en sementblander? Finnes det ulikheter som gjør noen bedre enn andre? Spiller det noen større rolle om vi kjøper en flunkende ny fra f.eks. Jula eller finner en på Finn.no? Er det noen type/modell/merke som fungerer bedre hvis man er sementblanderenybegynner og hvorfor?

Takknemlig for innspill!

Jeg har den fra Jula og for de pengene funker den utmerket. Det man kan klage på er lydnivået på den, litt vel høy og støyende hvis man sammenligner med proff modellene.

• Liker
thenail
  • Laddar…
M
Julas funker bra for kosingen som sagt. -Men- Finner du en brukt på finn.no av modell "Atika rapid" eller "Atika profi" så kjøp! Er den ikke ødelagt eller tom i lager så har du en mye bedre maskin for billigere penger. Disse modellene er trinnløse i blandevinkelen, har komponenter av høy kvalitet og det finnes reservedeler å få tak i.

Jeg har Biltemas, fungerer bra.
Fett imidlertid ikke tannkransen som det står i instruksjonene!

Jeg har en billigere attika som kostet ca 3' da jeg kjøpte den på K-rauta. Den har siden den gang blandet minst 10-15 m3 for meg og mer for mine bekjente.

Det er nok en av de beste byggeinvesteringene jeg noen gang har gjort. Det eneste jeg vurderer høyere sånn rett av er kapp- og gjærsagen samt skrumaskinen.

Jeg har en Julablander, deres største. Et polsk merke, husker ikke hvilket. Har fungert bra bortsett fra at beskyttelsesplasten over strømbryteren løsnet ganske snart, så den er ikke sprutsikker lenger.

Man må passe på å gå over muttere og skruer av og til. Jeg har heller ikke smurt den. Tror man skal unngå fett i miljøer med steinstøv.

...det heter for øvrig betongblander, eller i dette tilfellet frihetsblander - på lekespråk tombola. Du skal blande betong av sand, grus og kanskje stein. Limet som binder det hele sammen, er sement.

Et tips for å holde blanderen ren er at du etter avsluttet arbeid lar noen ordentlige spader med grus eller makadam gå rundt med noen bøtter vann. Tøm ut vannet og fyll på nytt noen ganger til det vannet du tømmer ut, er nesten klart.

Hvis du skal blande veldig mye, gjør rent blanderen nå og da.

Sist redigert:
Du skal unngå den franske jeg kjøpte på Bauhaus.
Den er ganske enkel å reparere og det er flaks for jeg må bruke 4-5 minutter på det omtrent hver 3dje blanding.

Hvis du skal blande litt større mengder, sørg for at det er en motor med litt styrke i. Har måttet bytte en liten svak kjøpt på Jula, mot en større og sterkere fra Hornbach.

På den lille utløste overopphetingsvernet etter ~25-30 sekker. Den fra Hornbach har gått som en klokke.

Jeg har plaget en blender fra Jula i flere år nå, virker utmerket. Men, jeg skulle ønske meg en større blender om jeg handlet i dag. Skulle nok handle den største som Hornbasch har i sortimentet hvis jeg handlet nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.