Hei!

Det gikk litt fort når bjelken først kom på plass. Planen var å "mure igjen" rommet som ble igjen etter forrige forsterkning. Brukte noen rester fra den demonterte lettbetongveggen og Cascos husfix. Det jeg imidlertid glemte, var å sette et annet materiale mellom min "muring" og endetre på limtrebjelken. Jeg er klar over at sement og tre ikke fungerer sammen, men tror dere at limtrebjelken har tatt noe skade av eventuell kortvarig fuktopptak fra husfixet? Det sto åpent i et par uker før jeg satte gips. Nå er alt pusset og malt og jeg kom ikke på min glipp før nå...

Jeg tenker at den fuktigheten som treet eventuelt har tatt opp burde ha fått god tid på seg til å tørke ut, dessuten handler det jo ikke om at bjelken er "støpt inn". Det er ingen risiko for ytterligere tilførsel av fukt.

Tenker jeg riktig og kan jeg la tanken fare?

• Limtrebjelke installert i tak, med en del av muren uferdig. Spillebiter av lettbetong ved siden av bjelken.
Det er ikke at tre og betong ikke kommer overens...

Problemet er at hvis en vegg/pillar eller annen støp står i våt/fuktig jord kan fukt transporteres opp til treet og da kan treet ta skade.

Så har du ingen fukttransport til din bjelke er det ingen fare.

/ATW

• Liker
Magnus83
  • Laddar…
Magnus.g.kling: Er veggen våt?

D Daniel 109 skrev:
Magnus.g.kling: Er veggen våt?
Haha, Good point! Veggen er ikke våt. Takk for deres svar, forstår nå at det først og fremst er fukttransporten som er problemet, ikke midlertidig fukt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.