Hei, vi tenker å bygge en grillplass med heve- og senkbart grillrist, selvfølgelig svingbar og enkelt demonterbar, slik at den ikke er i veien ved diskusjoner over den åpne ilden. Tanken er å lage rist, stativ osv. i rustfritt.

Dette tenkte vi å feste på vår peis som vi vil lage av naturstein og sement eller betong, hvis det finnes et produkt som tåler varmen og fuktigheten. Sementring har vi også vurdert, men altfor ofte ser man dem ødelagt på offentlige grillplasser.

Siden vi skal legge ned en del penger på selve grillstativet, rist osv., vil vi ikke måtte bytte sementring etter 3 år.

Kanskje kan man mure med markegel som ikke binder så mye fuktighet?

Spørsmålet er vel egentlig hvilket materiale som tåler store temperaturforskjeller og ikke suger til seg så mye fuktighet at materialet sprekker fordi vannet/fuktigheten koker.

Hva skal man mure natursteinen med?

Jeg har søkt etter informasjon på nettet uten resultat.

/Lars

M
Naturstein mures vanligvis med A-mørtel, men om det tåler varme på den måten du ønsker vet jeg ikke. Kanskje ha ildfaste steiner i ildfast mørtel i ildstedet?

Jeg har også vurdert ildfaste steiner og ildfast mørtel, men har ikke klart å finne informasjon om det er frostsikkert og ikke absorberer fukt. Ikke engang på Finnjas produktblad.

Anaitis, takk jeg har sjekket der tidligere men har ikke funnet noe om ildfast og egnet for utendørs. Om du siktet til en spesiell mørtel der får du gjerne si hvilket.....

Blir nok en samtale med et murerfirma i uken.

/Lars

K
Ildfast mørtel og ildfast tegl fungerer utmerket å ha utendørs. Ildfast bruker man inne i selve ildstedet.
Alt tegl suger fukt mer eller mindre. Avhenger av brenning.

Når du skriver sementering. Hva mener du da? Puss, støping, slamming?
Du skriver at du vil bygge grillen av naturstein og sement eller betong. Hvordan mener du? Skal du mure natursteinene med mørtel eller støpe i betong for å så sette natursteinen? (sement er et bindemiddel)
Naturstein? Granitt? Kampesteiner eller plater?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.