16.619 lest ·
6 svar
17k lest
6 svar
Selvbærende takstol eller bærende vegger?
Hei!
Har kjøpt et Hultfredshus fra 1962 og vi har begynt å gjøre om og endre planløsningen. Så langt har vi revet noen vegger og satt opp nye stendere. Noen vegger står fortsatt. De eksisterende veggene består av tretex fiberplank (70mm) som er kledd med tretex. Noen vegger bygges opp på samme sted og noen flyttes litt. I det store og hele har vi ikke påvirket planløsningen, men neste steg er at vi vil rive en vegg mot stuen og en mellom kjøkken og stue.
En snekker sa at takstolene var selvbærende og det burde ikke være noen problemer, men her vil man være sikker. Jeg begynte rive veggen som løper under flere av takstolene og synes det begynte å sige. Kanskje ikke så rart da det veier en del. Men jeg har satt inn støtte nå inntil jeg får opp hele veggen igjen. Ser jeg i stuen rundt skorsteinen, ser man at akkurat den takstolen som løper der ikke hviler på noen vegg og den sier. Er dette noen risiko og hvorfor har man ikke bygget med en bjelke. Eller er det bare slik at takstolene er selvbærende men at det kan sige litt hvis den ikke hviler på noe.
Jeg ønsker å forsikre meg om følgende:
Takk for hjelpen
/Magnus Lorentz
Har kjøpt et Hultfredshus fra 1962 og vi har begynt å gjøre om og endre planløsningen. Så langt har vi revet noen vegger og satt opp nye stendere. Noen vegger står fortsatt. De eksisterende veggene består av tretex fiberplank (70mm) som er kledd med tretex. Noen vegger bygges opp på samme sted og noen flyttes litt. I det store og hele har vi ikke påvirket planløsningen, men neste steg er at vi vil rive en vegg mot stuen og en mellom kjøkken og stue.
En snekker sa at takstolene var selvbærende og det burde ikke være noen problemer, men her vil man være sikker. Jeg begynte rive veggen som løper under flere av takstolene og synes det begynte å sige. Kanskje ikke så rart da det veier en del. Men jeg har satt inn støtte nå inntil jeg får opp hele veggen igjen. Ser jeg i stuen rundt skorsteinen, ser man at akkurat den takstolen som løper der ikke hviler på noen vegg og den sier. Er dette noen risiko og hvorfor har man ikke bygget med en bjelke. Eller er det bare slik at takstolene er selvbærende men at det kan sige litt hvis den ikke hviler på noe.
Jeg ønsker å forsikre meg om følgende:
- Om takstolene er selvbærende og at man kan fjerne mellomvegger?
- Om jeg bør støtte opp rundt skorsteinen og isåfall skal man vel ikke ha tre mot den av branntekniske årsaker?
- Om jeg bør komplettere den langsgående veggen i gangen (stendere på 600c/c) med ekstra stendere på 300 c/c?
- Om takstolene er selvbærende kan man på loftet støtte opp den eller de bjelker som siger slik at man får et plant tak av estetiske årsaker?
Takk for hjelpen
/Magnus Lorentz
Innerväggen er ikke bærende. På talestoltegningen står spennvidden angitt til 6,6m, noe som burde være bredden på huset ditt.
En advarselens finger dog, snøsone i Lund er nå 1,5 (150kg/m2). Da talestolen ble dimensjonert var den 100kg/m2, så du bør alltid måke taket hvis det skulle komme mye snø.
En advarselens finger dog, snøsone i Lund er nå 1,5 (150kg/m2). Da talestolen ble dimensjonert var den 100kg/m2, så du bør alltid måke taket hvis det skulle komme mye snø.
Takk for ditt svar. Skal holde et øye med taket når det snør.
Men da er det mer av estetiske grunner man kanskje vil få opp den takstolen som henger. Kunne man felle inn en bjelke på loftet og spenne den opp? Vil helst unngå å felle inn bjelke og stolpe mot murpipa, for jeg mistenker feieren vil ha bemerkninger på det. Med mindre jeg velger stål, men hadde vært fint å slippe.
Men da er det mer av estetiske grunner man kanskje vil få opp den takstolen som henger. Kunne man felle inn en bjelke på loftet og spenne den opp? Vil helst unngå å felle inn bjelke og stolpe mot murpipa, for jeg mistenker feieren vil ha bemerkninger på det. Med mindre jeg velger stål, men hadde vært fint å slippe.
Spørsmålet er i hva skal du feste bjelken? Belaster du tilstøtende underrammer (takstoler) synker alle i stedet. Kanskje ikke like mye dog.
Tenkte at man over noen takstoler kan legge en bjelke. Under de ytre skal innervegger finnes akm tar opp lasten. Men det finnes kanskje andre måter å løfte disse takstolene som henger. Kan man spenne opp den uten å påvirke taket?
Klikk her for å svare









