Daveo #1 Medlem · 99 innlegg 29 jan 2008 kl 22:17 Daveo Medlem 99 innlegg 29 jan 2008 kl 22:17 #1 Akkurat som overskriften sier, hvordan kan man se på konstruksjonen av en takstol om den er selvbærende eller om den har støtte med en bærende vegg i midten.
Akkurat som overskriften sier, hvordan kan man se på konstruksjonen av en takstol om den er selvbærende eller om den har støtte med en bærende vegg i midten.
Snailman #2 Medlem · Västra Götaland · 5 586 innlegg 30 jan 2008 kl 10:48 Snailman Medlem Västra Götaland 5.586 innlegg 30 jan 2008 kl 10:48 #2 Har undret det samme litt, men da mest når jeg skal bestille dem (for nybygg) På nedenstående ser jeg det som at det er en støtte ved S3 (altså ikke selvbærende) http://www.takstolsfabriken.se/man_takstol.php mens nedenstående burde være selvbærende http://www.takstolsfabriken.se/fack_takstol.php om den siste finnes i en ikke selvbærende variant, så burde jo denne ha tynnere dimensjoner på treverket. Ellers hvis du har eksisterende takstoler, kan du kanskje stoppe inn målene deres i dette programmet, http://www.martinsons.se/default.asp?id=13332&PTID=&refid=13339 og se hva de 'tåler'
Har undret det samme litt, men da mest når jeg skal bestille dem (for nybygg) På nedenstående ser jeg det som at det er en støtte ved S3 (altså ikke selvbærende) http://www.takstolsfabriken.se/man_takstol.php mens nedenstående burde være selvbærende http://www.takstolsfabriken.se/fack_takstol.php om den siste finnes i en ikke selvbærende variant, så burde jo denne ha tynnere dimensjoner på treverket. Ellers hvis du har eksisterende takstoler, kan du kanskje stoppe inn målene deres i dette programmet, http://www.martinsons.se/default.asp?id=13332&PTID=&refid=13339 og se hva de 'tåler'
A anaitis #3 Bygningsveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 976 innlegg 30 jan 2008 kl 13:13 anaitis Bygningsveteran Trollhättan , Västra Götaland 1.976 innlegg 30 jan 2008 kl 13:13 #3 Snailman skrev: På nedenstående ser jeg det som at det er en støtte ved S3 (altså ikke fribærende) [lenke] Nesten riktig: Støtten ved S3 er ikke for at taket skal holde, men for at man skal kunne ha et bjelkelag, dvs kunne innrede loftsetasjen.
Snailman skrev: På nedenstående ser jeg det som at det er en støtte ved S3 (altså ikke fribærende) [lenke] Nesten riktig: Støtten ved S3 er ikke for at taket skal holde, men for at man skal kunne ha et bjelkelag, dvs kunne innrede loftsetasjen.