Hei,

jeg har en fritidsbolig "sportstuga" bygget -71 (snøsone 2,0-2,5) som har blitt bygget om i omganger. Blant annet har vegg jeg markert i seksjonsskissen delvis blitt fjernet, en åpning på ca 3,8m. Den synlige bjelken/hammarbåndet 100x100 som står igjen i åpningen henker tydelig nedover i midten.

Som jeg har forstått det er fagverkstakstoler ofte selvbærende, men om ikke en bærende vegg, er den kanskje avlastende? Noe som kompliserer grunnen til "hengingen" er at en bærebjelke tidligere har gått av ved tidligere fuktproblemer (utbedret for sikkert 15 år siden).

Vanskelig å se nøyaktig hva tidligere eiere har gjort tidligere, men det jeg synes taler for/imot er:

Taler for å være bærende/avlastende:
• Inntegnet i seksjonsskissen
• motsatt retning som takstolene
• delvis del av yttervegg, mange vinduer på tidligere veranda
• bjelken "henker"

Taler mot å være bærende/avlastende:
• fagverkstakstoler
• svakt trevirke?
• snarere forårsaket av brudd på bærebjelke

Så spørsmålet er hvordan tiltaket bør se ut, avlaste med limtredrager eller lignende, alternativt støtte opp, løfte og forsterke sidestiverne?

• Tegning av en fritidsbolig med to fasader, "fasad mot söder" og "fasad mot väster," som viser byggets vinduer og taklinje.
  • Byggplan over fritidsbolig med markerte vegger, inkludert veranda og henger. Seksjonstegning viser takstol og veggstruktur.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.