13.588 lest ·
12 svar
14k lest
12 svar
Satttrinn til åpen trapp, barnesikkerhetslist i veien
Tror jeg har lest det meste om trapper på nettet og ikke minst her på BH (fantastisk forum som virkelig inspirerer!)
Nå er det sånn at jeg har en åpen L-trapp i bjørk som jeg vil sette inntrinn på for å kunne bygge "bod" under. På trappen finnes det barnesikringslist under hvert vangetrinn. Dessverre sitter de litt forskjellig i forhold til underliggende vangetrinn og passer ikke inn om inntrinn skal monteres. Jeg tror jeg er inne på en løsning i en annen tråd med 4 mm kryssfiner, hvitlasert, som inntrinn.
Til det jeg tror er første utfordring: Fjerne barnesikringslistene. De ser ut til å være limt og eventuelt montert som del av hvert vangetrinn. Jeg kan komme på flere måter å fjerne dem på, men vil helst ikke gjøre for mye skade på resten av trappen.
Noen som har gjort noe lignende tidligere eller kanskje har bedre ideer? Takknemlig for synspunkter, høyt og lavt. Jeg legger ved bilde av barnesikringslisten.
Nå er det sånn at jeg har en åpen L-trapp i bjørk som jeg vil sette inntrinn på for å kunne bygge "bod" under. På trappen finnes det barnesikringslist under hvert vangetrinn. Dessverre sitter de litt forskjellig i forhold til underliggende vangetrinn og passer ikke inn om inntrinn skal monteres. Jeg tror jeg er inne på en løsning i en annen tråd med 4 mm kryssfiner, hvitlasert, som inntrinn.
Til det jeg tror er første utfordring: Fjerne barnesikringslistene. De ser ut til å være limt og eventuelt montert som del av hvert vangetrinn. Jeg kan komme på flere måter å fjerne dem på, men vil helst ikke gjøre for mye skade på resten av trappen.
Noen som har gjort noe lignende tidligere eller kanskje har bedre ideer? Takknemlig for synspunkter, høyt og lavt. Jeg legger ved bilde av barnesikringslisten.
Men sitter ikke listen like langt inn fra trappenesen på alle trinnene? Listen hadde vært perfekt å montere stusstrinn mot. Stusstrinnets høyde blir altså avstanden du har mellom trappetrinnene. Før du bestiller kryssfinér, det er furu din trapp er laget av, ikke bjørk. Deretter synes jeg du skal ha tykkere enn 4 mm, f.eks. 7 mm.
I den rette delen av trappen hadde det nok fungert bra som du sier om man bygger en tilpasset list til nederdelen (de havner ikke i flukt med hverandre). Problemet kommer i 90-graderssvingen der barnesikringslistene ikke havner riktig. Er det ikke en stor risiko for at man opplever vangstykkene som for korte også?
Hvis man går for 7 mm, finnes det i plywood eller bør man velge en annen plate?
Jeg trodde bjørk siden parketten i andre etasje er det og det ikke ser ut til å være noen større forskjell, men jeg er ikke sikker. Tok du det på kvistene eller fargen? Bildet er tatt med mobilkamera og det føles ikke som man alltid kan stole på fargene da...
Hvis man går for 7 mm, finnes det i plywood eller bør man velge en annen plate?
Jeg trodde bjørk siden parketten i andre etasje er det og det ikke ser ut til å være noen større forskjell, men jeg er ikke sikker. Tok du det på kvistene eller fargen? Bildet er tatt med mobilkamera og det føles ikke som man alltid kan stole på fargene da...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.025 innlegg
100% at det er furu. Fargen, ådringen, sommer-/høstved. Bjørk er lysere og knapt merkbar ådring.
Det finnes furufinér plywood. Bruker å være 4,6,9 mm men kan variere litt når de legger på en overflatefinér så det blir 7 mm. Hvis du ikke har tilgang til en god bordsag ville jeg rådet deg til å bestille remser fra et snekkeri. Da kan du kappe lengden selv etter hvert trinn.
Hvordan sitter barnelistene i forhold til bakkanten på trinnet under.
Det finnes furufinér plywood. Bruker å være 4,6,9 mm men kan variere litt når de legger på en overflatefinér så det blir 7 mm. Hvis du ikke har tilgang til en god bordsag ville jeg rådet deg til å bestille remser fra et snekkeri. Da kan du kappe lengden selv etter hvert trinn.
Hvordan sitter barnelistene i forhold til bakkanten på trinnet under.
Årringen og fargen avslører at det er furu. Jeg gjetter at du vil feste stusstrinnene på bakkanten av underliggende trinn og opp til undersiden av neste trinn, og så er denne listen i veien. Men slik jeg tolker deg i det du skriver, så er ikke bakkanten på et trinn parallelt med forkanten på neste trinn? Hvis det er slik, tror jeg ikke det vil bli bra. Stusstrinn skal sitte parallelt med trappenesen, og ut fra bildene å dømme er det "råd" å sette stusstrinn mot listen og likevel få et overlapp på trappetrinnene. Men jeg har jo ikke sett hele trappen, det kan kanskje ta for mye i trinnets dybde å gjøre slik jeg foreslår.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.025 innlegg
Det finnes jo plywood med finere overflatefiner, også så knivskåret furu.
Synes det virker rart at barnlisten ikke følger bakkanten på trinnet under. Er ikke bakkant og neste forkant parallelle?
Synes det virker rart at barnlisten ikke følger bakkanten på trinnet under. Er ikke bakkant og neste forkant parallelle?
Takk for engasjementet og presiseringen rundt vangestykkene. Helt riktig, jeg snakket i natthuen.
I den rette delen tror jeg som sagt at listen kan brukes uten å bryte med trappeformelen (L+2H~63 cm).
Som jeg har forsøkt å vise med vedlagt skisse, oppstår problemet nederst ved L-svingen. Håper skissen min er begripelig.
Tror dere at det går an å fjerne listen uten å påvirke trappen ellers?
I den rette delen tror jeg som sagt at listen kan brukes uten å bryte med trappeformelen (L+2H~63 cm).
Som jeg har forsøkt å vise med vedlagt skisse, oppstår problemet nederst ved L-svingen. Håper skissen min er begripelig.
Tror dere at det går an å fjerne listen uten å påvirke trappen ellers?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.025 innlegg
Jeg ville ha saget bort med en feinsag (multiverktøy) eller, hvis det ikke er tilgjengelig, brutt det opp etappevis med et stemjern.
Husk å sette inn trinnsteg med en liten glippe øverst, slik at trappen ikke begynner å knirke.
Husk å sette inn trinnsteg med en liten glippe øverst, slik at trappen ikke begynner å knirke.
Klikk her for å svare