Vi har en trapp i furu for øyeblikket, men den føles helt malplassert og svak, og den knirker, det føles som om hele trappen henger løst og de stolpene den er bygget på er veldig svake som det ser ut. Vi ønsker en som føles mer stabil og i annet materiale, er eik best da eller hva finnes av alternativer? Nåværende er uten stusstrinn, vil ha en som er "lukket".

Er det noen her som har bygget en ny med stusstrinn, eventuelt med f.eks. oppbevaringsrom under også? Hvor stort arbeid er dette tidsmessig hvis man hyrer noen?

Tips på gode trappebyggere i Stockholmsområdet?

BirgitS
Furu i seg er tilstrekkelig stabilt for å få til en stødig trapp. I ditt tilfelle er det kanskje innfestingene som ikke er tilstrekkelig gode, spesielt når treet beveger seg med endret luftfuktighet. Man pleier ikke å lage trapper helt i eik, men bare ha det ytterste laget i eik (typ parkett og trappesnute i eik).

BirgitS BirgitS skrev:
Furu i seg selv er tilstrekkelig stabilt for å få til en stødig trapp. I ditt tilfelle er det kanskje festene som ikke er tilstrekkelig bra, spesielt når treet beveger seg med endret luftfuktighet. Man pleier ikke å lage trapper helt i eik uten bare ha det ytterste laget i eik (som parkett og trappenese i eik).
Ok takk, det er kanskje mulig men vi vil bytte ut, gjøre om trappen fordi den skal passe inn i resten av huset, akkurat nå er den ikke så pen pluss at den da ikke føles stabil så jeg ønsker mer tips/vil høre om noen har gjort om?

Send et bilde, det kan sikkert fikses så det blir både penere og mer stabilt.

/W

• Liker
Husköpare
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Send et bilde, den kan sikkert fikses til så den blir både penere og mer stabil.

/W

• Tretrapp i tre med rekkverk, plassert i en stue ved siden av en TV og en grå oppbevaringsboks.
  • Trekonstruksjon av trapp i en stue med moderne TV, spillkontrollere og støvsuger i forgrunnen.
Send et bilde, den kan sikkert fikses så den blir både penere og mer stabil.

/W
Skulle jo ønske at den var mer forankret med veggene på en eller annen måte… nå helt "løs".

Kjør med regelsøker så du vet hvor du kan skru mer et sted.
Er det en glippe mellom vange og vegg må du montere en passebit der.
Du kan også sette igjen trinnene i bakkant som vil bidra til stabilitet.
Du har sikkert en halvhendig kompis som kan hjelpe til, å bygge en ny trapp krever et snekkerverksted og en mer enn hendig kompis.

Lykke til.
/W

• Liker
Husköpare og 1 annen
  • Laddar…
Det er skymt i dine bilder, men finnes det en stående regel i midten av trappen ned til gulvet (streket i bilde)?

Trapp av tre med streket linje i midten, en støvsuger og TV ved siden.

Edit: svarer meg selv på ovenstående da jeg nå ser at en slik mangler. Vi har en lignende trapp i furu med 45x45-regel ned til gulvet. Når vi la om gulvet prøvde jeg å fjerne den, men det svaiet skikkelig da...
Tretrapp i furu med rekkverk og 45x45-regel ned til gulvet, omgitt av et moderne interiør med sofa og glassdører.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H Husköpare skrev:
Skulle jo ønske at den var mer forankret med veggene på noen måte… nå helt ”løs”.
Kan noen ha fjernet en vegg der TV står?
Det er vel meningen at vangstykkene skal sitte fast i veggen rundt om.

Cruzze Cruzze skrev:
Edit: svarer meg selv på ovenstående da jeg nå ser at en slik mangler. Vi har en lignende trapp i furu med 45x45-regel ned til gulvet. Når vi la om gulvet prøvde jeg å fjerne den, men det svaiet skikkelig da...
[bilde]
Ok, nei det mangler på vår, kanskje bidrar til at det føles som at hele trappen er løs.

Kjør med regelsøker så du vet hvor du kan skru mer et sted.
Er det en glippe mellom vange og vegg må du montere en passbit der.
Du kan også sette igjen trinnene i bakkant som vil bidra til stabilitet.
Du har sikkert en halvnevenyttig kompis som kan hjelpe til, å bygge en ny trapp krever et snekkerverksted og en mer enn nevenyttig kompis.

Lykke til.
/W
Det får bli å hyre noen uansett om det er litt jobb eller bytte helt. Har dessverre ingen nevenyttige kompiser.

BirgitS
Har du noen tegning på hvordan det så ut rundt trappen fra begynnelsen?
Kan jo vise hvordan det er tenkt å være bygd for at det skal bli stabilt.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen tegning på hvordan det så ut rundt trappen fra begynnelsen?
Kan jo vise hvordan det er tenkt å være bygget for at det skal bli stabilt.
Nei, så vidt meg bekjent har det ikke sett ut på noen annen måte. Har nå sett bilder av andre trapper som er montert likt, men vi tenker at vi vil gjøre om/bytte ut.

Ønsker tips om selskaper i Sthlm-området

Om man skulle vurdere å gjøre om til L-trapp og dermed få åpningen i andre retningen på overetasjen… går det? Det ville passe bra ettersom den nåværende kommer opp i vår minimale entré, og ved å endre frigjør man plass der. Hvordan skal man i så fall tenke med mål osv?
Fant bilde på nettet, fjerner det om det er ulovlig å ta random bilde.

• Hvit innendørs trapp med mørkt rekkverk og tepper på trinnene, plassert i et rom med lyse vegger og mørkt tregulv.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.