Vi er i ferd med å budsjett-renovere vårt kjøkken som er i god stand, men det føles litt umoderne. Dessverre valgte forrige eier, som bygde kjøkkenet, speildører med en buet bue øverst, noe som ikke er spesielt pent.
Jeg har hatt mange tanker om hvordan jeg kunne få til glatte dører, alt fra farget plexiglass (dyrt) til sparkel (ingen god idé av mange grunner). Så kom jeg på masonitt. Det er jo glatt, veldig billig og enkelt å bearbeide. Jeg testet derfor å lime på en plate 1,5 mm masonitt fra "bra-att-ha"-boksen, noe som fungerte bra. Jeg grunnet den og har nå malt den to ganger.
Nå oppdaget jeg at døren er litt bøyd. Min første tanke var at masonitten hadde svellet av fukten i malingen, men da ville døren blitt konveks sett fra overflaten som er malt, ikke konkav. Det føles altså som at masonitten har krympet. Jeg er ikke helt sikker på at døren var rett fra starten, dette var en dør vi fant på loftet som ble til overs da kjøkkenet ble bygget, men det føles som at det er masonitten som har fått den til å bule.
Er det noen som vet om det finnes en måte å forhindre dette på?
Hvis dette skal gjøres på de "riktige" dørene, kommer det til å bli 3 mm masonitt. Det ser ut til å være det tynneste man får tak i hos de normale byggvarehusene. Jeg limte platen med vanlig trelim og har malt med vannbasert maling.
Å sette masonitt på begge sider er ikke aktuelt, da dørene vil bli altfor tykke, og det vil antagelig bli problemer med hengslene også.
Nå vet jeg jo ikke hvilket budsjett din budsjettoppussing har, men å bestille nye glatte dører fra ditt lokale snekkerverksted vil ikke koste en formue. Å lime en plate på den ene siden av en speildør vil føre til at døren blir skjev. Hvis du har tilgang til en finérpresse, kan det gjøres, men man må sette plate på begge sider hvis det skal holde over tid.
Hvis dere har tenkt å bli boende, er kanskje nye dører en billig måte å gjøre kjøkkenet til deres eget på.
Tanken er å rive hele kjøkkenet i fremtiden, men nå har vi levd og lidd av kjøkkenet i fem år så noe måtte skje. Det handler ikke bare om budsjett, men også at det er litt gøy å se hvor mye det går an å forvandle det som finnes.
Er du litt nevenyttig og synes at det er gøy, så er det ikke spesielt vanskelig å lage egne dører av 16mm mdf. Men spesielt mye billigere enn om et lokalt snekkeri gjør det, blir det nok ikke hvis du ikke har nødvendige verktøy.
Jeg kan bidra med en forklaring på hvorfor døren bøyer seg. Når du limer en masonite, gjør du den våt med limet. Da sveller masoniten litt. Når limet har satt seg og deretter fuktigheten tørker ut, krymper masoniten tilbake. Derfor bøyer døren seg.
Som allerede påpekt, pleier man å sperre baksiden ved å lime på tilsvarende måte på begge sider. Det vil du ikke fordi det blir for tykt.
Det finnes en metode som kan fungere. Da duger ikke masonite, men du bør i stedet kjøpe 3mm MDF (ubetydelig dyrere enn masonite).
Trikset er å grunne begge sider av MDF-en før du setter den på døren. Deretter limer du med et patronlim som f.eks. ms-polymer. En streng noen cm fra kanten og litt her og der innenfor.
Mer arbeid, men har større forutsetninger for å lykkes. Tanken er at du ikke gjør platen våt ved monteringen.
For øvrig er det sannsynligvis enklere og billigere med nye slette dører som allerede noen har foreslått, men det er morsommere å gjøre det selv.
Å lage egne luker i 16 mm MDF kunne vært et alternativ, men jeg tror det blir litt for komplisert å få til hengslene...
Jeg skulle gjerne brukt 3 mm MDF i stedet for masonitt, men jeg har ikke klart å finne det noe sted... Kunne det ikke vært mulig å bruke samme metode med masonitten, altså at man grunner begge sider før de limes? Jeg tenkte på å lime med et monteringslim, siden det beholder litt elastisitet, noe som kanskje vil ta opp en del av spenningene.
At det ville være billigere med nye luker har jeg litt vanskelig for å tro. Vi har 17 luker i ulike størrelser og 6 skuffefronter, samt noen passebiter, så det blir nok ganske mange tusenlapper til slutt. Hvis jeg får det til å fungere med masonitt, tror jeg det vil koste en brøkdel av det. Det blir selvfølgelig veldig mye mer jobb, men det har jeg ikke noe imot, og tid har jeg.
Slik ser luker og skuffefronter ut:
Overskapenes luker er ganske mye lengre, så der vil nok bøyingen bli enda større:
Her er testluken:
Dette var virkelig bare en "proof of concept", så jeg har ikke lagt ned mye arbeid i å få det pent. Jeg la luken på garasjegulvet med en bit benkeplate oppå, med noen bilbatterier som vekt. Malingen jeg malte med etter grunningen var en resterende veggmaling fra soverommet. Det skal selvfølgelig være en blankere maling, og sannsynligvis en annen nyanse (kona bestemmer).
For å stabilisere masonitten og redusere risikoen for resonans la jeg en 10 mm tykk furubord fra en gammel slaktet kjøkkenskuff i speilen før jeg limte. Dette tror jeg er ekstra viktig på overskapslukene, siden de er så lange. Min tanke er å skaffe 10 mm kryssfiner og figursage biter etter formen på speilene. Kanskje hjelper det også med å redusere bøyningen?
Det syntes jeg også da vi kjøpte huset. Kona har imidlertid aldri likt dem, og nå, etter fem år, er jeg helt enig med henne.
Det er også en helhet som ikke kommer frem av bildene, som gjør at vi føler at vi må få til en forandring. Bare at vi har malt stammene og hyllene hvite i stedet for fake-eik har gjort veldig mye...men det gjør også at dørene ser veldig slitte ut, og da vi streber etter å modernisere med en flørt mot husets 60-tall, fungerer ikke allmogestilen i det hele tatt.
Vi har 17 luker i forskjellige størrelser og 6 skuffefronter, samt litt pasnbiter, så det blir nok ganske mange tusenlapper til slutt.
Vi har noe lignende antall og kjøpte "spesiallagde" luker og fronter. Nå er det over ti år siden, men jeg mener det kom på knapt 15 tusen totalt inkludert litt tilbehør som skuffeinnsatser, lysrammelist og hengsler. Jeg syntes det var overraskende billig, men det er naturligvis en del tusenlapper og betydelig dyrere enn litt MDF eller masonitt. Kan kanskje likevel være verdt å sjekke opp hvis du føler at "påleggsskivevergen" ikke blir bra.
Jeg har sett videre litt, og har nå funnet et produkt jeg tror kan løse problemet med at limet får plata til å svelle. Det kalles for "Lakkert board" og finnes på Hornbach. Har uansett ærend dit i morgen, så jeg skal kikke litt på det og se om det finnes noen der som kan produktet.
Jeg har også funnet at OSB-plater finnes i 10 mm, som jo er billigere enn plywood men vil sannsynligvis fungere like bra for å fylle speilområdet.
Lakkert board er heller ikke løsningen.
Det må være en symmetrisk løsning dvs board på begge sider.
Og hvorfor jeg vet det, jeg har gjort feilen jeg også.
Har også utdannede snekkervennner som sier det samme.
Metoden med garasjegulv og bilbatterier er litt risikabel, trengs ikke mye for at det blir en glippe mellom luke og masonitt og hva gjør du da, sparkel?
Jeg holder på tidligere innlegg om nye luker, gjør selv av MDF eller bestill målsaget.
Tenkte se om man kan gi nytt liv til tråden, jeg er i ferd med å gjøre det samme på lignende kjøkkenfronter av eik fra 1980-tallet. Hvordan endte dette?
Det finnes jo oljeherdet masonitt som rimeligvis ikke burde svelle og krympe og gjøre at fronten vrir seg?