Har sett noen tråder på forskjellige steder men trenger litt mer hjelp fra erfarne. Som jeg har forstått både i forumet og hos miljø- og helsevern i hjemkommunen min er det fullt lovlig å sanere asbest så lenge man gjør det i privat regi i egen bolig. Jeg forestiller meg at de firmaene som er spesialiserte kommer til å flå meg for å komme og gjøre jobben.
Mine spørsmål som jeg trenger svar/tips om er følgende:
- Verneutstyr, hva brukte dere? Hva bør man ha for type maske og filter?
- Tar man ned hele røret inkl. all annen isolasjon eller må man separere isolasjon og rør for at gjenvinningsstasjonen skal ta imot det som farlig avfall?
- Hele vår kjeller skal renoveres og males om. Trenger man å bruke friskluftvifter med rensing etc? Tenkte å dusje dritten under demonteringen så spredningen bør bli minimal.

Takk for alle tips.
Stefan i Höganäs

Var jeg i dine klær ville jeg tatt på en god ansiktsmaske med riktig filter og deretter tatt ned rørene hele. Ikke mekke med isoleringen i huset. Det er jo sannsynligvis gamle jernrør som du uansett vil bytte.

Jeg tror ikke noen protesterer om du kaster rørene inkl. isolering i kontaineren for metallsøppel, men vil du separere det hele så gjør det utendørs gjerne når det blåser litt.

Plukk av asbesten forsiktig og knyt sammen i doble poser/sekkar og lever på miljøstasjon, de pleier å ville at det er merket også. Gjør man slike ting en eller et par ganger i livet som huseier er den største faren bilturen dit.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.