Litt tredreieadvarsel på spørsmålet, men viktig.
Jeg har tenkt å bygge to trerammer som er 90x116cm med tykkelse 3-3,5 cm. Altså en vanlig ramme. Fire bord som skaper et rektangel.
Bredden på selve materialet avhenger litt. Det må ikke være for fremtredende siden da vil borettslaget klage, men heller ikke for spinkelt. Den skal sitte på balkong så jo bredere den er, desto mer har vinden å dra i.
Spørsmålet er, hvordan bør jeg sammenføye bordene i hjørnene for at konstruksjonen skal bli så stabil/stiv som mulig?
Jeg har tenkt å bygge to trerammer som er 90x116cm med tykkelse 3-3,5 cm. Altså en vanlig ramme. Fire bord som skaper et rektangel.
Bredden på selve materialet avhenger litt. Det må ikke være for fremtredende siden da vil borettslaget klage, men heller ikke for spinkelt. Den skal sitte på balkong så jo bredere den er, desto mer har vinden å dra i.
Spørsmålet er, hvordan bør jeg sammenføye bordene i hjørnene for at konstruksjonen skal bli så stabil/stiv som mulig?
- Fase ut kvadrater slik at bordene overlapper? Hvordan gjør man dette på lettest måte isåfall? Kan et byggevarehus gjøre det?
- Kappe bordene 45º og sette sammen som tradisjonell maleriramme?
- Flate vinkeljern?
- Noen spesielt treslag som egner seg bedre for å oppnå stivhet?
"Fase ut kvadrater sånn at plankene overlapper? Hvordan gjør man dette på letteste måte isf?"
Denne metoden. Som kalles Halvt-i-halvt.
Limm deretter kontaktflatene. Bor to hull i fogen der du så slår inn en bit rundstav.
Fasningen kan gjøres med vanlig håndsag.
Denne metoden. Som kalles Halvt-i-halvt.
Limm deretter kontaktflatene. Bor to hull i fogen der du så slår inn en bit rundstav.
Fasningen kan gjøres med vanlig håndsag.
Klikk her for å svare