Har bygget et bord/puteoppbevaring til min balkong. Hadde ikke så høye ambisjoner så kjøpte bare billig rupanel og spikret raskt sammen denne boksen.

Nå har jeg kommet til lokket. Vurderer hvordan jeg skal få det sammen. Vil ikke bruke noen lekter eller tykt materiale under lokket da jeg trenger hver eneste centimeter på høyden under for putene som preciiiis får plass uten at bordet blir alt for høyt.

Å bare lime sammen plankene til lokket antar jeg ikke ville gjøre lokket stabilt nok, eller? Noen som har forslag til løsning?

En trelags kasse for oppbevaring på en balkong, laget av råspont. Kassen har et uferdig lokk, som viser en åpning mellom plankene.

Nå har du saget ferdig ellers kunne du ha en bit lengre planker og spikret de i et par lekter, høyre og venstre så de havner utenfor kassen.
Lim tror jeg ikke på i det hele tatt.

Om det holder eller ikke avhenger jo av hva du skal ha oppå .. ;)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det holder eller ikke avhenger jo av hva du skal ha oppå .. ;)
Tenkte mer på at jeg ikke vil at lokket skal bøye seg når jeg løfter det

Du kan frese inn støtte enten under eller langs sideendene. Råsponten vil krympe i bredden hvis ikke treverket er snickertørt, det må du ta med i beregningen.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Tänkte mer på att jag inte vil at lokket bøyer seg når jeg løfter det
Hvor tykk er råsponten? Jeg hadde nok prøvd å lime ...

P
Skruv-lim en tynn plate på undersiden.

Lim dem sammen bare, men gjør det under press mellom to glatte overflater

Gjør lokket i to lag med råspont, bygg oppover? Det ene laget 90 grader mot det andre så klart... Ellers tror jeg på Scoutens idé...

S
Sag av lengden med to planker bredde og frese et spor i endetreet på lokket. Legg to råspontplanker på tvers hvis spont passer i sporet. Sørg for å ha sprekker mellom plankene og skru en skrue inn i hver planke slik at treet kan bevege seg med fuktendringer. Da vil lokket ikke krumme seg. Muligens vri seg, men det avhenger av ditt materialvalg.

Jeg gjorde slik i stedet. Dro og kjøpte en lengde planhøvlet virke i målet 21x21. Og skal sage av lengden på råsponten på kortsidene og sette opp det nykjøpte virket der:
Planhøvlet trevirke i en rektangulær form, holdt sammen med tvinger på en terrasse. Forberedes for ny installasjon av 21x21 trestokker.

• Liker
Lars48
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.