14.354 lest ·
19 svar
14k lest
19 svar
Sammenføye limtrebjelker?
Moderator
· Stockholm
· 57 631 innlegg
Hvilke avstander har du- Er det bjelken som er 3600mm?
Hvor langt spenn er det på gulvbjelkene som ligger oppå? I hver retning.
Jeg prøvde med min antagelse om at det var 4000 mm spennvidde på gulvbjelkene, da krevdes det en 360X115mm bjelke, ifølge Moelvens program. Dessuten blir det da 47 kN søylelast (forstår ikke hvorfor det blir slik), som er det du har i din innfesting. Og bjelken skal da ha 135mm opplegg.
Hvor langt spenn er det på gulvbjelkene som ligger oppå? I hver retning.
Jeg prøvde med min antagelse om at det var 4000 mm spennvidde på gulvbjelkene, da krevdes det en 360X115mm bjelke, ifølge Moelvens program. Dessuten blir det da 47 kN søylelast (forstår ikke hvorfor det blir slik), som er det du har i din innfesting. Og bjelken skal da ha 135mm opplegg.
Bjelken er ved nærmere ettertanke 3200mm, den andre bjelken som står på stolper er 3600mm. Spennvidden på gulvbjelkene er ca 1800mm i hver retning.
Opplaget (om du med det mener anleggsflaten) er ca 100mm i eksisterende tømmervegg og to ganger 90mm mot stolpene på den andre bjelken.
Med mine mål gir Moelvens beregningsprogram (forutsatt at jeg har forstått riktig) en søylelast på 13,1kN.
Opplaget (om du med det mener anleggsflaten) er ca 100mm i eksisterende tømmervegg og to ganger 90mm mot stolpene på den andre bjelken.
Med mine mål gir Moelvens beregningsprogram (forutsatt at jeg har forstått riktig) en søylelast på 13,1kN.
Jo du tenker rett! Det er viktig å skrive med avstand mellom bærpunkter ellers blir det bare en masse spekulasjoner, neste prosjekt send med litt mer bilder om du vil ha sikrere svar... Denne konstruksjonen skal holde som du har løst festepunktet med bjelkeskoen, det spiller ingen større rolle om det står en høyblokk oppå.
Ikke glem at den resterende bygningen holder opp gulvet! Vekten på bjelken er mye mindre enn det dere kan regne frem uten å vite alle veggenes bæreevne, det fremgår ikke, men bjelken i seg løfter hele huset! Nesten iallfall... Du kan sove rolig!
Du skriver at spennvidden på gulvet er 1800+1800. På bildene ser det betydelig lengre ut, spesielt ute i kjøkkendelen. Den veggen som har en sopkost lent mot seg ligger kanskje 1800 fra bjelken, men er den veggen bærende? Man må telle spennvidden mellom ytterveggene hvis det ikke finnes flere bæringer enn bjelken. Uten å ha alle forutsetningene for å kunne regne, synes jeg også at bjelkedimensjonen føles i underkant.
Klikk her for å svare