Som nybakt huseier og ny på forumet har jeg et spørsmål til dere mer erfarne byggere:

Jeg har fjernet to skillevegger (en bærende og den andre ikke) og erstattet disse med limtrebjelker. Den ene (som står der den ikke-bærende veggen stod) står med søyler på bjelkelaget og den andre er innfelt i en eksisterende tømmervegg på den ene siden.
Min tanke er at den som har erstattet den bærende veggen skal festes i den ikke-bærende og på den måten skal jeg slippe å ha en søyle i midten.

Vanskelig å forklare, men bildene burde gjøre det mer forståelig.
Limtrebjelke festet til takstoler med metallstolpe som støtte i midten av rommet, med synlige kabler over bjelken. Limtrebjelke som støtter taket i et hjem under oppussing. Bjelken erstatter en tidligere bærende vegg og er festet til andre konstruksjoner.
Nå er mitt spørsmål hvordan jeg skal sette sammen disse to bjelkene. Selv hadde jeg tenkt å lage en kraftig bjelkesko som jeg bolter med gjennomgående bolt gjennom bjelken som står på søyler.
Andre sier at gjennomgående franskskrue inn i endetreverket på den andre bjelken er nok, mens noen synes jeg bør bore og slå inn hylser.

Hva synes dere?

Hva er dimensjonen på bjelken? Det finnes bjelkesko for de fleste bredder, disse spikres med ankerspik. Så kommer det an på hvor store laster det er snakk om.

Funksjon måtte vike for utseende. Det ble en balksko 90X195 med 50mm ankerspiker.
Penest hadde vært å sette en balksko med "flappene" innover, men siden balken måtte være på plass før skoen kunne settes på, gikk ikke det.
Metall balksko med synlige ankarspiker montert på trebjelke.

Jeg hadde supplert med noen ordentlige franskskruer. Nå ligger halve vekten som den bærende veggen tok opp på ca30 ankerspik, spontant føles det som et for lite totalt tverrsnittsareal for den dimensjonen på limtrebjelke. Jeg har ikke regnet på dette, best å sjekke med Moälven eller annen limtreleverandør, de beregner slikt enkelt.

Sett inn grove skruer i de større hullene på bjelkeskoen kanskje funker...

Kom på at på træguiden finnes det litt data på hvor mye belastning en spiker tåler.
Länk.

Det er vel som vanlig at man ikke kan ta en verdi fra en tabell bare rett av alle ganger, men det kan være et verktøy for å havne i riktig område.

Takk for tipsene!
Ifølge tabellen på träguiden ser det ut som om spikene for øyeblikket tåler 34,8kN.
Dette sier meg egentlig ikke så mye, da jeg ikke har noen anelse om hvor stor belastningen kan være på bjelken. Er det snakk om 1 eller 10 tonn?
Jeg skal uansett skru i noen ordentlige skruer i de store hullene i balkskoen.

Er det et gulvbjelkelag som hviler på bjelken eller er det takstoler? Spennvidde på disse? Lengde på limtrebjelken?

Hvordan har du kommet fram til dimensjon på bjelken? Ikke så enkelt uten å vite lastene...

Neste gang dere får for dere å gjøre slikt, det er en smaksak, men jeg hadde satt i 4 stk skinnespiker fra bærende siden, forborret og bare slått i dem.....synes de er greie som utsmykning...

Det er jo litt urovekkende at TS skriver at han ikke har en anelse om hvor mye last det blir på bjelkene. Om vi antar at det er et etasjeskiller sånn at det finnes en etasje ovenpå, skal man regne med at det skal tåle 200kg per kvm. Litt grove anslag fra bildene og antagelser om symmetri. Får meg til å tro at overflaten over før bjelken kan være 4x4 m den vei vi ser pluss like mye til den vei vi ikke ser. Da gir det ca 6,5 tonn. Halvparten av det kommer på bjelken vi ser. Den overfører da halvparten igjen av det til forbindelsen mot den andre bjelken, dvs. ca 1,7 tonn eller 17 kN.

Men nå vet vi jo ikke om det kanskje står en bærende vegg oppå også, og mine anslag er veldig grove.

Personlig har jeg ingen anelse om bjelken er grov nok, er korrekt lagt opp etc. I mine øyne ser den ut til å være for spinkel.

TS, jeg tror at din løsning er fullt tilstrekkelig. Jeg ville vært veldig forsiktig med å bore grove hull eller bruke franskskruer litt på måfå som noen foreslår, det er en risiko for å svekke konstruksjonen. Hvis du har 30 stk ankerspiker som holder bjelkeskoen, ville jeg tro at det kreves enorme krefter for å skjære dem av, mye mer enn denne forbindelsen noen gang vil bli utsatt for. Dermed ikke sagt at bjelkene i seg selv er sterke nok, men jeg antar at du har gjort noen beregninger på det.

Nå er det slik at det ikke blir svekket å bore og slå i skinnespiiker, men jeg forstår din bekymring, man skal ikke gjøre for store inngrep i takkonstruksjoner, løsningen med bjelkesko kan fungere men virker litt spinkel til den vekten vi bare kan spekulere at den skal bære opp, 1 bjelkesko for x antall tonn trykk ved en bærende vegg er etter min mening ikke tilstrekkelig, men jeg har ikke sett helheten, håper at Ts har kontroll på hva han gjør ellers blir det setninger eller verre enda!

"tømrer"

Om det er som jeg tror, det ser ut på bildet å være rundt 3600 - 3800 mellom ytterkantene, om det er tilfellet så er ikke bjelken underdimensjonert siden den ligger klemt opp i den ene enden men litt "dårlig" ved bjelkeskoen, bør holde men hør gjerne med noen naboer eller lignende som kan se det på stedet, vi vet jo ikke helheten hvordan huset er konstruert!

Det er et gulvbjelkelag som hviler på bjelken, som er ca 3600mm. Bjelkene er 90X270mm.
Ingen bærende vegger ovenfor.
Jeg har kommet frem til størrelsen på bjelkene ved å invitere en snekker på kaffe i forbindelse med at naboen renoverte.

Av alle som har vært på besøk og sett bjelkene, har ingen reagert på at de skulle være underdimensjonerte. Derimot har alle hatt ulike løsninger på hvordan de skal festes sammen, derfor denne tråden.

Slik så de bærende stolpene ut som sto inni den gamle veggen.
Manglende vegg med bærende stolper i treverk, åpent rom med parkettgulv, døråpning, og møbler i bakgrunnen, viser renovering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.