Hvilke avtrekkskanaler kan dele på en røykanal i skorsteinen?

Jeg har en murt skorstein i en villa fra -47. Vi holder på å renovere og vil måtte gå på skorsteinen på nye steder med kjøkkenvifte, vedovn og avtrekk (ventilasjon).

Kan for eksempel en avtrekksventil og kjøkkenvifte dele på røykanal, eller er det risiko for at man presser tilbake vifteluften ut gjennom avtrekksventilen?

Jeg antar at ulike avtrekksventiler kan dele kanal i skorstein da selvtrekket burde løse resten.

Kjøkkenviften bør ha en egen kanal.

Kjøkkenviften skaper overtrykk i kanalen/røret.
Om det er naturlig ventilasjon du skal ha til ventilasjonen, kanskje det er upassende å bruke denne kanalen for din ildsted, kan jo bli røyk i hele huset og ildstedet får feil trekk i skorsteinen.

Sist redigert:
Det er ikke bare upassende, men totalt forbudt å så å si koble til noe til en røykgang/kanal som er i bruk. En slik er mildt sagt dedikert til ett formål og man kobler aldri noensinne inn mer der.

Hvordan man mest hensiktsmessig disponerer kanaler bør man diskutere med feieren. De er faktisk mer enn dyktige på sånt her, også med hensyn til ventilasjon.

Ring og snakk med dem, vet du?

Og unnskyld om det første avsnittet her hørtes surt ut, men det var litt fortsettelse på forrige innlegg og så ingen tror man kan koble inn ventilasjon på en røykgang.

/Kent

Takk for informasjonen alle sammen. Og surt synes jeg ikke det hørtes, bare informativt og bestemt ;)

Det kommer til å bli egen kanal for kjøkkenvifta. Men for ventilasjon burde det vel være ok å gå to ganger til en kanal, eller?

Skal ringe og snakke litt med den lokale feieren også.

Tenk også på om du har så mye "avtrekk". Det fungerte bra -47 da skorsteinen ble varmet av olje/ved-panne, men hvor varm er skorsteinen nå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.