Hei!

Hvor vanskelig er det å sage i hullstein.

Må måle opp et hull for et vindu i en vegg av hullstein. Har aldri jobbet med hullstein før.

Hva trenger jeg av sag/verktøy for denne lille jobben?

/Jonas

Ingen som noe å bidra med i dette emnet? :-/

/Jonas

Er det betonghullstein du mener? Er det det så er det nok ingenting du sager i med mindre enn skikkelig utstyr men da pleier man ikke å komme igjennom. Da jeg tok opp en ny dør gjennom betonghullstein så ble det bilmaskin.

Selv brukte jeg vinkelsliper med jula's diamantskive (230mm), mest for å få litt jevnere kanter på dørhullet. Resten tar du med slegge/kubein/huggmeisel i valgfri rekkefølge. ;)
Det støver en hel del, så dusj veggen med hageslangen av og til for å binde støvet.

Takk for tipset...

Godt at jeg var og kjøpte en ny vinkelsliper med steinskive i forigårs da. ;D

/Jonas

Hei Jonas

Jeg har laget hull i en murvegg, ikke betonghullstein direkte, men det funker sikkert der også. Jeg brukte en tigersag kjøpt for 200,- og et 30 cm blad for å kappe lecablokker. Fungerer utmerket. Det støver ikke i det hele tatt så mye som vinkelsliperen.

/J

Takk for tipset.

Det skal jeg teste. Jeg testet med vinkelslipen i uken og det støvet som f-n...

/Jonas

Lecablokk er ikke det samme som betongsugger. Prøv å sage med en håndsag i begge alternativene (så forstår du snart at det ikke går med bajonettsag på betongsugger). 23 cm diamantblad som man kjører etter en oppskrudd lekt og så slaghammer tror jeg på.

Jo visst....Det støver en hel del. Men vanner du veggen blir det litt bedre, det rekker om du kjører spor i kantene med vinkelsliperen. Resten tar du med slegge og huggmeisel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.