Jeg skal lage en bordplate som jeg skal feste på en metallarm som sitter fast i veggen, og på den plassere en LCD-skjerm, tastatur og mus.

Jeg har en benkeplate i massiv bjørk til formålet, men spørsmålet er hvordan jeg skal jobbe med den. Den er nå 610 mm dyp og 1200 mm bred og rundet i forkanten. Når den er ferdig skal den være uregelmessig i formen, omtrent som en nyre.

Jeg lurer på om noen kan fortelle hvordan man best oppnår dette uten å måtte levere til snekkerverksted. Når jeg først har tegnet opp formen på den - hvilken sag skal jeg bruke og hvordan runder jeg av kantene på den?

Bruk en stikksag for å sage ut formen (nyren) deretter en overfres for å pynte på snittene/runde av kantene!

Alternativet til fresen er en hel haug med sliping så jeg ville også sagt fresen, om man nå har en

Jeg ville ikke anbefale deg å lage databordet som beskrevet ovenfor med en plate på kun 61 cm dybde. Den vanlige dybden på et kontorbord er 80 cm, og da kan man sage ut nyre og fortsatt få en anbefalt synsavstand til skjermen.
Så ser det nokså tullete ut med denne formen på et såpass smalt bord, sagde selv ut mitt skrivebord av masonite for å få et inntrykk av hvordan det ville se ut. Det endte med at jeg beholdt den rette platen etter dine mål, freste av kantene med håndoverfres.
Så skaff deg en dypere plate eller hold bordet rett!

//Boppe ergonom

boppe skrev:
Det vanlige målet på et kontorsskrivebord er 80 cm og da kan man sage ut nyre og fortsatt få en anbefalt synsavstand til skjermen.

//Boppe ergonom

hmmm, bruker man Lcd-skjerm så burde man vel kunne redusere
det "vanlige" målet med ca 30 cm, eller?
Ellers burde jeg nok ha et skrivebord som er 140 cm til min store skjerm ;) ;D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.