Hei!
Jeg holder på med å renovere kjøkkenet mitt.
Flisene som satt der var s tykke og satt såpass fast at gipsen fulgte med da jeg prøvde å få bort flisene. Så jeg valgte å sage bort delen der flisene satt.
Men nå er jeg litt i tvil her, på ytterveggen satt det jo plast mot gipsplaten. Hva gjør jeg når jeg skal sette tilbake gips i hullet nå? Selv om jeg setter plast bak platen så blir det vel luftspalter i skjøtene?
 
Skal vel legge til at plasten satt fast på gipsen, gikk ikke an å unngå å fjerne plasten også..
 
Hvor stor bit er borte da? Kan du ta bilde? Hvis kjøkkenet ligger mot en yttervegg og plast mangler, kan du prøve å sette inn en liten plastbit og tette om det går, ellers er det ikke hele verden.
 
  • Liker
Lizzy78
  • Laddar…
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Skal vel legge til at plasten satt fast på gipsen, gikk ikke an å unngå å ta bort plasten også..
Skjøt i ny aldersbestandig plast. Det finnes spesiell tape for dette. Den har vulkaniserende effekt, dvs. den sitter som FN. Det blir tett.
 
  • Liker
Lizzy78
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Skjøte i ny aldersbestandig plast. Det finnes spesiell tape for dette. Den har vulkaniserende effekt, dvs den sitter som FN. Det blir tett.
Aha, men hvordan taper jeg fra innsiden når plasten sitter fast i gipsen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvor stort stykke er borte da? Kan du ta bilde? Hvis kjøkkenet ligger mot en yttervegg og plast mangler, kan du prøve å sette inn en liten plastbit og tette hvis det går, ellers er det ikke hele verden.
Ytterveggen er bare ved vinduet...kommer til å fjerne fliser under vinduet også..
 
  • Yttervegg ved vindu under renovering med eksponert isolasjon og delvis fjernet veggpanel; gulvlampa plassert ved siden av vindu.
Spørsmålet er om dere kanskje burde fjerne alle gipsplatene så det blir enklere å få til plasten mm.
 
  • Liker
Lizzy78
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spørsmålet er om dere kanskje burde fjerne alle gipsplatene så det blir enklere å få til plasten mm.
Det kommer jeg ikke til å orke...er alene og gjør dette, har bare litt hjelp på kveldene...orker ikke å dra hjem store gipsplater selv..
 
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Det kommer jeg ikke orke med...er alene og gjør dette, har bare litt hjelp på kveldene...orker ikke bære hjem store gipsplater selv..
På bildet ditt ser det jo ut som du har revet en del gips allerede. Antar at du må erstatte med nytt gips uansett. De gamle bitene kan du ikke bruke. Kanskje like greit å tross alt dra hjem et knippe plater og gjøre det ordentlig. Riv alt. Ny plast som tapes mot gammel plast. Nye gipsplater, sparkel og sliping. Blir pent og bra. Å overveie: OSB plater bak gipsen, så blir opphenging av skap og annet mye enklere. Bygger jo 13mm, men om det får plass er det å foretrekke (synes jeg).
 
  • Liker
Lizzy78
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
På ditt bilde ser det jo ut som du har revet en hel del gips allerede. Antar at du må erstatte med ny gips uansett. De gamle bitene kan du ikke bruke. Kanskje like greit å tross alt dra hjem et knippe plater og gjøre det ordentlig. Riv alt. Ny plast som tapes mot gammel plast. Nye gipsplater, sparkel og slip. Blir fint og bra. Å vurdere: OSB plater bak gipsen, så blir opphenging av skap og annet mye enklere. Bygger jo 13mm, men får det plass er det å foretrekke (synes jeg).
Nei, helt klart må jeg erstatte med ny gips, men jeg har små plater gips hjemme allerede som jeg hadde tenkt å bruke til det. Jeg vurderer uansett den tapen du nevnte, skal inn til byggevarehandelen i dag og be om ytterligere råd og se hva jeg får med meg hjem..:)
 
Takk for alle svar! Det er godt å høre andres tanker så man har noen å diskutere med!
 
Oppdatering..
Etter å ha teipet og lappet med plast og satt igjen med gips så kunne jeg allikevel ikke sove godt om natten...Føler meg rett og slett for usikker på at jeg har gjort en bra jobb.
Så i dag ringer jeg rundt til byggfirmene for å ansette profesjonelle for dette...best å innse sine begrensninger...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.