Y
Hvordan finner man tømmermenn i nærområdet?

Har nå revet opp litt mer og tittet, og det ser ikke ut til å være bygget som jeg trodde. Ved siden av åpningen står det 2 stående stokker som bærer stokkene over. Så ser det ut til å være en liggende planke etter de 2 stående stokkene. Jeg legger ut noen bilder; det er så vanskelig å forklare. Disse bildene er på høyre side sett utenfra. Jeg er på venstre side der gavlen er, men har ikke fått åpnet opp der ennå.

Mvh Anders
Bygging med synlige, stående og liggende trestokker og planker, delvis dekket av svart materiale, nær grunnmur.
Byggevegg med eksponert treverk og stående stokker.
Utendørsbilde av veggkonstruksjon under renovering, viser flere stående og liggende tømmerstokker med isolasjonsmateriale imellom.

Oppdaterer med litt tydeligere bilder
Utsikt over delvis demontert vegg med synlige trebjelker og hvit presenning i bakgrunnen under et trekledd tak.

Veggfjerning og synlig isolasjon i et renoveringsprosjekt; ødelagt kledning, treverk og gipsplater rundt vindu og inngangsparti.

Inngang til delvis renovert rom med ubehandlede trevegger og visne materialer på gulvet, en katt går rundt i bakgrunnen.

• Liker
ninhuo
  • Laddar…
de der ville i hvert fall ikke jeg våge å flytte

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det jeg tenkt er å først sette en støttende søyle i midten, deretter kappe bort de stående stokkene på begge sider for så å flytte dem ut til sidene ca 20cm hver, eller erstatte dem med stående limtrebjelke eller planker. Spørsmålet er hvilken dimensjon man trenger?

Mvh Anders

Jeg kan absolutt ingenting om tømmerhus/konstruksjoner, men spontant ville jeg nok ha trukket meg tilbake og tenkt om. Det føles ikke bra å begynne å fjerne støtter når det ser slik ut, jeg hadde ikke turt å gjøre det. I alle fall ikke uten å konsultere noen jeg vet er dyktig på sitt område og som har erfaring med å jobbe med tømmer. Men det er bare mine fem cent...

Finnes det 3 bærende stokker ovenfor skulle jeg lett kappe opp for en dør, men jeg ville nok ha spart noen stående stokker på knutsiden.

Jeg gjetter at du kan ta bort hele hjørnet og huset står igjen, til og med vanskelig å rive med f.eks. gravemaskin...

Men jeg er bare en glad amatør, dog har jeg "kappet opp" mitt tømmerhus og gjort om en del hjemme... Merkes ingen tendens til bevegelser.

Tenkte jeg skjærer bort de stående og erstatter dem med 90x90 limtredrager som støtte under de liggende stokkene. Tror det er 3 stk, kanskje til og med 4 stk.

Mvh Anders

Altså skulle man følge rådene på dette forumet så ville verden stoppe opp helt og holdent. Man skal ikke få bygge om i tretusen år gamle hus for da kollapser de ved neste vindpust? Det er vel bare å bygge om og forsterke ordentlig? Det finnes mer moderne ting å feste ting med nå for tiden, man trenger ikke bruke noen råtne treplugger fordi man gjorde det år 1642.

• Liker
Mr_Bear og 4 andre
  • Laddar…
Ingen har sagt at det ikke får bygges om, det som har blitt sagt er at man skal ta hjelp av noen som forstår hvordan tingene henger sammen.

Dymlinger er ikke "råtne treplugger", den store poenget med dymlinger er at de stabiliserer i to retninger og samtidig sitter helt skjult inne i veggen. De nevnte sverdene stabiliserer i en retning, men sitter også innfelt i veggen.

Klart man kan stille seg opp og dra i to franske skruer i hver stokk gjennom en stålbjelke, men det blir jo ikke så veldig pent med stålbjelker utenpå veggen og hodene på de franske skruene.

Er det der laftet overhodet? Jeg synes det ligner en gammel reisverkskonstruksjon med noen laftede omdreininger på toppen. I så fall kan du flytte på stolpene litt uten at det gjør noen skade i det hele tatt........ men om det er laftet så har du veldig gode grunner til å holde fingrene i styr og la det være som det er.

Ja huset er laftet på de andre veggene, men vet ikke hvorfor det er bygd sånn her akkurat her, kanskje det er noen gammel tilbygging eller noe sånt. Tror jeg stempler opp veggen og kapper bort dem og setter 2 stående limtrebjelker der i stedet.

Mvh Anders

Hva slags bygning er det opprinnelig? Kan det være en overetasje med åpent under fra starten?

Overraskende at den laftede gavlen står på riktig uten frontvegg...... men noen ganger har man flaks.

• Liker
Blwrgrl
  • Laddar…
Ingen anelse hva det er for type bygning finnes jo ingen tegninger igjen og har ikke bodd her så lenge ennå. Men over etasjen er det ikke tømret hele veien men slutter ca under vinduene og så er det stående stokker der også opp til mønet. Huset er 1.5 plan med mansardtak om det sier noe. Men nedre etasje er tømret foruten der jeg skal åpne opp.

Mvh Anders

• Liker
Browning12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.