Skal sette inn en dobbel verandadør 210x140 i mitt hus. Det er et gammelt tømmerhus fra tidlig 1900-tallet. Åpningen kommer nær hjørnet på huset og blir på langsiden.
Er det bare å sage opp eller må det forsterkes noe? Har lest litt forskjellig, noen sier det er bare å sage og noen sier at det må gjøres sverd/gåt??? Vet ikke hva det betyr....

Mvh Anders

Nei det er ikke bare å sage opp. Spesielt nær en knute, sjekk rundt i byen der du bor om det finnes noen tømrer eller bygningsvernsfirma som kan komme og se eller gjøre jobben for deg.

Har revet av panelet utvendig nå og ser at det har vært en dør der tidligere. Men min blir jo bredere. Vet ikke om det finnes noen tømrer i nærheten. Men hvis jeg åpner opp den gamle så kanskje man ser om det er forsterket på noen måte før. Det kommer jo til å bli 3-4 stokker igjen over åpningen også.

Mvh Anders

• Liker
e.andreas.pettersson
  • Laddar…
Jeg synes du skal la døråpningen være den størrelsen den er!

Rundt en åpning i en tømmervegg finnes dels sverd som er stående planker felt inn i spor i stokkendene og dels dymlinger som er slått inn i stokkene ovenfra og ned noen titalls centimeter fra åpningen.

Tømmervegger fungerer generelt slik at man kan sage opp hvor store åpninger man vil hvordan som helst, men etter en tid begynner veggen å bule siden den ikke får støtte av et sverd, og så pleier knuten å begynne å gli utover siden dymlingene som hindret stokkene fra å gli på hverandre er fjernet. Dette fortsetter i sakte tempo, og etter hvert begynner en stokk å krype ut av veggen. Når noen forskjellige eiere har realisert sine visjoner og fjernet den bærende konstruksjonen bit for bit, går det ikke lenger å renovere huset. Mange fine hus som kunne ha holdt i 200 år til har blitt ødelagt på den måten.

Jeg har arbeidet som tømrer og lappet sammen gamle tømre, så jeg vet hvor ille det kan gå. Dessuten har jeg en ingeniørutdanning i bunn og kan styrkelære. Det siste prosjektet var et hus hvor noen hadde forstørret alle vindusåpningene. Da jeg kom dit ble øvre del av huset båret på halvparten av huslengden kun av vinduskarmer og noen plankebiter som var satt inn som fylling ved siden av karmene. Tømmerveggene mellom vinduene hadde kollapset totalt, og de utstikkende stokkene hadde noen hugget bort halve tykkelsen av for å kunne sette opp plater innvendig. Den eneste måten å reparere det på var å løfte opp øvre del av huset og tømre om mellom vinduene delvis med nye stokker. Dymla og sette inn sverd. Det var mye arbeid. Bare fordi noen hadde ønsket større vinduer.

Nå har du allerede en døråpning som fyller den praktiske funksjonen. Da skal du ikke sage i stykker mer.

• Liker
snowsoul og 1 annen
  • Laddar…
Ja de hørtes jo ikke særlig bra ut....men det må vel gå an å utvide åpningen på et vis hvis man forsterker skikkelig. Har jo allerede kjøpt alrandøren åxå. Hvis man fjerner sværdet på begge sider og så setter planker på utsidene av åpningen på både ytter- og innervegg og skrur eller bolter sammen, så kan vel ikke veggen kalve. Deretter feller man inn en ramme av planker i selve åpningen eller lager nye sværd og setter dem dit?
Er dette helt feil, eller? Og er hushjørnet det mest følsomme stedet å lage åpning ved?
Synes ikke det burde kunne kalve ut, er jo flere stokker igjen over åpningen åxå men....
Kom gjerne med synspunkter og forslag.

Mvh Anders

Da du tar en åpning nær knuten så blir den andre veggen uten styring.

Visst kan man bolte stående 5x5 som følgere på innsiden og utsiden med gjennomgående bolt i avlange hull som tillater bevegelser i tømmeret men vi vet jo alle at det er rimfrost på boltene innvendig når det er kaldt ute. En slik kuldelekasje vil man ikke ha i et bolighus om man ikke er absolutt tvunget. I verksteder og lignende er det ikke hele verden med noen gjennomgående 16 mm bolter så der kan man kappe litt friere i tømmeret.
Sikkert går det å finne på en eller annen løsning men det blir verken enkelt eller billig om det skal bli bra.....skulle det finnes en enkel og billig og bra løsning så skulle jeg ikke sitte her og leke ulykkesravn.

Å selge en bred dør på Finn.no og kjøpe en smalere er helt klart den billigste løsningen selv om du taper en del penger.

Vet ikke om tømmret beveger seg så mye lenger heller da huset er over 100 år gammelt. Men hvis jeg absolutt vil gjøre åpningen bredere, er det bedre å ta alt på den ene siden eller litt på hver? Og utvide altså? Huset er jo også påforet og etterisolert både på inn- og utsiden, samt stående panel på det. Så det går jo an å skjule hvis man bolter sammen.

/Anders

Jeg ville ikke våge å risikere noe.
Heimlaga har omfattende kunnskap i emnet, og jeg ville lytte til ham og rådene han gir. Jeg er overbevist om at det blir minst arbeid og minst bekymringer ved å følge disse tipsene.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Selvfølgelig burde det gå an å bredde hvis du folder inn sverd eller gåt eller hva det heter. Men jeg synes virkelig du bør konsultere noen med erfaring av tømmerhus på stedet hjemme hos deg.

Sist redigert:
Hei Abel48! Vanligst på eldre hus tror jeg er at man bygger en liten utbygging, som man setter terrassedørene i. Da trengs ingen inngrep i bygningens stamme. Men utbyggingen krever selvfølgelig grunn, gulv, tak og ventilasjon mm. Så det blir et mye større prosjekt totalt sett. Desto bedre!! MVH, PerOF

• Liker
Blwrgrl
  • Laddar…
Bare fordi huset har stått i 100 år betyr ikke det at vekten fra tak og eventuell overetasje forsvinner.
Var på et mangemillioner bygge av et tømmerhus, der hadde eieren bestemt at to stokker som gikk tvers over huset skulle fjernes, de var plassert på hver side av en stor glassvegg fra gulv til møne på et 2-etasjes hus (sannsynligvis av estetiske grunner), der begynte veggen å gi etter på mindre enn et år, det ble løst med tykke U-bjelker på hver side av glasset.

Det minste du bør gjøre er å få en dyktig tømmermann der for å gi en uttalelse før du gjør noe, synes jeg.

Du kan få navn til i alle fall 1 dyktig i Dalarna om du sender pm.

Et spørsmål fra en nysgjerrig bare:
Hva er det som hindrer at man utvider åpningen og feller inn et nytt svard bare?

Det eneste som er risikoen, slik jeg har forstått det, er at det kan finnes dymlinger som i dag er felt inn på passende avstand fra den gamle åpningen, og fjerner man disse kan konstruksjonen destabiliseres.

Men det avhenger jo da av OM det finnes slike, og hvor de sitter/hvor mye man utvider?
Og så burde det vel finnes andre dymlinger også på veggen, selv om man kanskje har vanskelig for å vite nøyaktig hvor disse er lokalisert - men en skikkelig gåt/svard burde vel stive opp stokkveggen også i så fall?

/K

Å bygge ut er ingen mulighet. Halve huset er allerede bygd ut tidligere og da bygd med vanlige stendere. Men er dessverre ikke i den delen av huset jeg vil ha døren. Synes at det burde gå fint å utvide da det allerede har vært en dør på 90 cm der tidligere, men nå blir det jo 140. Men setter man planker på innsiden og utsiden ved siden av åpningen og setter i gjengestang rett gjennom typ hver 3. stokk og skrur sammen slik at de klemmer sammen stokkene, da tror jeg det skal mye til før veggen kunne gi etter. Det burde jo bli sterkere enn sverd/gåte.
/Anders

abel48 skrev:
...Men setter man planker på innsiden og utsiden ved siden av åpningen og setter i gjengestang rett igjennom typ hver 3. stokk og skrur sammen så de klemmer sammen stokkene da tror jeg det skal mye til om veggen skal kunne kalve ut. De burde jo bli sterkere enn sverd/gåte.
/Anders
Det blir antagelig sterkt nok, men kanskje ikke så pent/energieffektivt som en gåte/sverd? :)

/K

Dymlinger stabiliserer i begge retninger (både på tvers og langs stokken), sverd stabiliserer vel nesten bare sideveis på tvers av stokken og ikke i stokkens lengderetning? Det betyr da at om dymlingene ryker så kanskje veggen som døren sitter i ikke faller ut, men veggen som slutter til den i hjørnet mister støtten sideveis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.