Hei!

Jeg skal i dagene begynne å sette opp panel på min fasade

Jeg skal etterisolere og deretter sette opp 28x70 "spiklekter", og deretter skru panel.

Grunnen til at jeg skal skru i stedet for å spikre er at lektene som skal skrues på den nåværende fasaden av lettbetong/puss risikerer å løsne av vibrasjonene om jeg spikrer.

Jeg vurderer å bruke rustfri terrassekrue fra Biltema, men jeg lurer på om det er riktig vei å gå. Den er jo billig, men er den bra?

Noen som har erfaringer/meninger om disse skruene.

Er de egnet for dette, eller skal jeg velge et annet merke/modell?

/Jonas

Nei, dropp treskruen. For det første så ruster den vanlige treskruen etter noen år, så det er ikke et bra alternativ av den grunnen. For det andre vil du bli irritert over at fasadeplankene sprekker når du skrur.

Den rustfrie treskruen fra Biltema ser ut til ikke å ruste, men den er jo helt umulig å skru med siden det kreves tre hender for å feste skruen (torx+umagnetisk materiale= håpløst). Kanskje kan det løses med en konisk torxbit som sies å finnes, men uten er det kjempeslitsomt.

Se på en Grabberskrue som heter PTSxx (selvborende panelskrue). Det er en bra skrue som fungerer godt til det du skal gjøre. Litt dyrere, men i sammenhengen småpenger.

Hvordan fester du lektene for isolasjonen i huset? Med riktig plugg (fasadeplugg) burde det ikke være et problem å spikre?

Kjennes det ikke litt ustabilt at lektene løsner hvis du spikrer? Er det ikke risiko for at alt løsner av seg selv over tid? Jeg har ikke testet Biltemas rustfrie terrasse-skruer, men derimot har jeg brukt den fra Byggmax, som jeg antar er omtrent den samme. Jeg kjenner ikke igjen MathiasS sine bekymringer med at det er vanskelig å få skruen på plass. Jeg har skrudd tusenvis av skruer i alle mulige retninger og har aldri hatt problemer med dette.

andersmc skrev:
K Jeg kjenner ikke igjen MathiasS sine bekymringer med at det er kronglete å få skruen på plass. Jeg har skrudd tusenvis av skruer i alle tenkelige retninger og har aldri hatt problemer med dette.
En "vanlig" skrue av god kvalitet med hode for PH2 bit kan jeg sette på biten og skru i uten å styre skruen med hånden. Alle torxskruer jeg har brukt (med de bits jeg har, dyre som billige) krever også en hånd på skruen til den tar gjenge.

Enig med Mathias der...

Torx krever en styrende hånd. :-/

Når det gjelder innfestingen i veggen, planlegger jeg å bruke fasadeplugger, men jeg vet ikke helt hvilket fabrikat ennå.

Har sett på Essve, men de er så forbannet dyre. 10 kroner stykket... :'(

Har også funnet fasadeplugger på Byggmax for 6 kroner, men jeg vet ikke hvor godt de fester i betongen.

/Jonas

Biltemas trallskruv er PH2, men irriterende lett å bøye eller rive av skruene.

Det som føles litt urovekkende med Biltema er at de ikke angir noen klassifisering/kvalitet på rustbeskyttelsen.

Skal på råd fra Mathias ta en alvarlig titt på Grabber PTS...

/Jonas

Så at Grabber ser ut til å "anbefale" skru med 950-1 bits i stedet for PH2.

Kan den skrues med dybdeanslag? Hadde tenkt å prøve å skru panelet med dybdeanslag i stedet for momentbegrensning på skrumaskinen for å "automatisk" få samme dybde på alle skruene.

/Jonas

...etter 20 skruer trenger du ingen annen dybdestopp enn fingertuppfølelsen - du strammer enkelt alle skruene likt på frihånd etter en stunds skruing!

Hvilken overtro du har på min evne som skruvdragaroperatör. :o

Kanskje skal gjøre et forsøk på den måten, men da får jeg jo ikke bruke den nye chucken med dybdeanlegg til Feston. :'(

/Jonas

nei nå tar vi det rolig kjøp en skrue som holder mål f.eks. essve hilti eller gunnebo intet annet også fasadepluggen skal være av disse merkene det finnes fasadeplugger som kan skrus !!

lykke til og spør hvis det er noe du lurer på

patrik86_ljus@hotmail.com

Her kommer en liten oppdatering.

Jeg har nå bestilt :-/ fasadeplugger (EFP-L) fra Essve, ettersom det ser ut til at det ikke finnes en eneste forhandler i Stockholm som har slike på lager.

Jeg har også kjøpt inn panelskrue (PTS) og skrue til lekter (PWS) fra Grabber.

/Jonas

Jasså de er vanskelig å få tak i? Skal vel selv ha noe lignende om et par uker.

Har du sjekket på Fredells eller Woody i Huddinge? Begge har en bra sortering på Essve. Også LZ ved Globen virket å ha en bra sortering.

Hei Mathias.

Det endte med at jeg bestilte hos Beijer i Sollentuna siden jeg jobber rett ved siden av.

De var veldig hjelpsomme, og sjekket til og med med Essve om jeg kunne kjøpe gjennom dem, og hentet dem direkte fra Essve som ligger i Sollentuna, men lageret deres var i Ullrisehamn så det var litt langt å kjøre.

Har sjekket hos Woody i Huddinge, men de hadde bare MRT's variant på fasadeplugg/skruv og var ikke villige til å ta inn noe fra Essve.

LZ hadde heller ikke hjemme, og var villige til å ta inn, men til en høyere pris enn Beijer, og med lengre leveringstid. Ca. 2 uker. :o

Jeg bestilte hos Beijer i går (fredag) og får dem på tirsdag. De sender en sms når jeg kan komme og hente dem? 8-)

/Jonas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.