Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Så, jeg har både googlet og søkt her på forumet men ikke funnet noen kjempebra informasjon. Jeg har nettopp oppdaget sveisingens fantastiske verden og vil sveise så mye som mulig. Og en plan jeg fikk var å bygge et terrassebord med jernben og treplate, men da blir selvfølgelig første spørsmålet - hvordan vil det tåle vær og vind?
Så for å rustbeskytte vanlig firkantrør man kjøper i byggevarebutikken, hva er den beste metoden? Når man googler, er det mange som snakker om å brenne inn linolje i stålet, men med tanke på at det handler om et stort utendørsbord og disse metodene beskriver at man skal få opp jernet til 250-300 grader i en esse, så innser jeg at det ikke er en metode som vil fungere, pluss at noen kilder rapporterer at linoljebrenning uansett ikke beskytter mot rust i lengden.
Dinitrol 4010 ser ut til å være en lakkaktig væske som brukes for motorrum til rustbeskyttelse, og angivelig er det som brukes på museum til å rustbeskytte gjenstander av jern.
Men er det noen her som har et bedre forslag?
Så for å rustbeskytte vanlig firkantrør man kjøper i byggevarebutikken, hva er den beste metoden? Når man googler, er det mange som snakker om å brenne inn linolje i stålet, men med tanke på at det handler om et stort utendørsbord og disse metodene beskriver at man skal få opp jernet til 250-300 grader i en esse, så innser jeg at det ikke er en metode som vil fungere, pluss at noen kilder rapporterer at linoljebrenning uansett ikke beskytter mot rust i lengden.
Dinitrol 4010 ser ut til å være en lakkaktig væske som brukes for motorrum til rustbeskyttelse, og angivelig er det som brukes på museum til å rustbeskytte gjenstander av jern.
Men er det noen her som har et bedre forslag?
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Ja, jeg vurderte en polyuretan-lakk selv til å begynne med. Den er ikke for blank og skal gi en god beskyttelse, men jeg visste bare ikke om det var tilstrekkelig beskyttelseClaes Sörmland skrev:
Klikk her for å svare