Som overskriften sier, jeg trenger å lage et sirkulært hull i en gipsplate, det skal være ca 250-300 mm i diameter. Trenger jeg noen spesialverktøy (typ en stor hullsag), eller finnes det noen triks?

Mikael_L
Jeg skulle sage med stikksag.

Ola78
Skulle også bruke stikksag og først tegne opp med en passer hvor jeg skulle sage.

Det pleier å være rene mordet på pendelmekanismen å stikkesage i gipsplater. Sett fast stikksagbladet i noe og sag for hånd. Det var jo bare et hull det var snakk om, ikke hundre hull.

Mikael_L
Ja, riktig det, jeg har jo en billig stikksag fra ÖoB som jeg ofrer ved f.eks. gipssaging. Så jeg trenger jo ikke å tenke på det. :cool:
Bra at du minnet meg på det, Johan.

Men jeg har saget noen meter gips med den fine stikksagen også ...

Finnes det en grunka til min stikksag nettopp for å lage runde hull, den består bare av en metallstang man fester i stikksagen samt en spiss man skal holde fast i sentrum på hullet (bør i og for seg funke like bra med et snøre...)

Jeg bruker en sånn her:

• En håndsag med et svart og gult håndtak og et tynt, tannsagblad merkenavnet FatMax.
En spiker/skruv, en snor og en blyant fikser en linje der du skal "sage". Lag sirkelen litt mindre enn det du skal ha, sag ut med en sag lignende den "mycket_nu" viste. Skjær deretter rent med en morakniv eller lignende.

Sist redigert:
Ta en brytebladkniv og skjær sirkelen. Ta deretter og skjær et "plustegn" i sirkelen og slå til ordentlig.

• Liker
kaugus
  • Laddar…
Som OHE skriver, men fullfør med å gjøre det samme på undersiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.