Ja, Som rubrikken sier, Vi har bygget om der vi har vår ytterdør, Så et vindu som tidligere satt på en yttervegg sitter nå "inne".

Her skal vi ha en åpning mellom de to "rommene" som ble, Jeg skulle helst ønske en rund åpning her, Ikke noe vindu men et åpent hull bare.
Jeg har lett nesten overalt etter noe smart kit for dette, Men ikke funnet noe bra, Hadde håpet på at det fantes noe ferdig kit som for eksempel Hvelvpakke for dette.

Så nå vil jeg ha hjelp, Dels ,med om det finnes noe bra kit for dette eller tips på hvordan i all verden jeg gjør dette på beste måte!!

Takk for svar!!

Hei.
Jeg ble nylig bedt om å lage et hull mellom gangen og kjøkkenet som skulle være rundt og en meter i diameter. Med risiko for at hullet skulle se ut som Barbapapa, forsøkte jeg å forhandle meg til et firkantet hull, men ble nesten erklært idiot og hørte noe mumling om gutter og interiør... Det var ingen vits i å diskutere, så jeg grublet litt og kom fram til at det kanskje ikke er så vanskelig, så slik gjorde jeg.

1. Målte ut sentrum av hullet på begge sider av veggen.
2. Skrudde fast en ca 60 cm lang list i merkingen og dro så i en skrue 50 cm fra festeskruen, så tegnet jeg bare rundt på begge sidene.
3. Klippet av et sagblad til stikksagen, ville ikke risikere å sage i elektriske rør (igjen).. Når jeg møtte stendere var det bare å sette i et lengre blad og kappe dem.
4. Svor litt når jeg fjernet veggbitene da det gikk telefonrør skrått over hele hullet og ikke rett ned fra taket til uttaket som jeg hadde håpet.
5. Da det ikke gikk å presse rørene til siden, var jeg nødt til å flytte telefonuttaket, men det var tydeligvis bra da det så "rotete" ut der det satt. Skar opp halve veggen på begge sider og trakk om kablene og så ny gips for hullene.
6. Kappet til en gjeng ca 10 cm lange stenderbiter i samme tykkelse som veggstendere 45mm og satte dem rundt i hullet. Hadde en vinkelhake for å holde bitene kant i kant med gipsen og skrudde fast bitene.
7. Dro til Woody og skulle kjøpe bøybar MDF, men det fantes ikke. Da ba jeg dem sage til 5 mm masonitt. 2 stk 1600x70 mm. (70mm=veggtykkelsen)
8. La på en klikk montasjelim på hver stenderbit og festet det med dykkertpistolen.
9. Så var det bare å sparkle og legge en mykfug i skjøtene og male.

Materialkostnad:
Målsagd masonit 11 kr
skruer ca10 kr
lim ca 3 kr
dykkert ca 0,5 kr
sparkel ca 2 kr
maling ca 5 kr
Totalt ca 31,50 kr

Tidsforbruk
fikse hullet ca 2 timer
sparkle og male ca 1 time
flytte det f**n telefonuttaket ca 4 timer

Summen av kardemommen... Superenkelt bare man holder seg unna å sage i elrørene som noen idiot har bestemt skal gå i veggene. Alt burde vært trådløst...

Mvh Jocke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.