Går det å rufse opp en høvlet overflate slik at malingen (akrylat) fester bedre?

Holder på å lage vindskier og det virket som jeg har tenkt som vannbord buer feil vei hvis man setter den ru siden opp. Altså når bordet slår seg, vil det bøye seg opp mot himmelen i stedet for ned mot taksteinen. Og det er jo ikke så bra......

Derfor bestemte jeg meg for å ha den glatte siden opp og har saget til dem deretter. Deretter har jeg forstått at malingen (Teknos Eko Nordica som jeg allerede har kjøpt) ikke vil feste på høvlet overflate. Hva gjøre? Vender jeg bordet, kan det bli for kort, siden det allerede er tilskåret i toppen. Rufse opp den glatte overflaten? Har prøvd med en håndslipemaskin med det groveste sandpapiret, men med svært liten effekt. Kjøpe nytt virke som er uhøvlet på begge sider? Fantes ikke på nærmeste byggevaremarked, må i så fall lete om det finnes et annet sted......... Male med linoljemaling i stedet? Akkurat vindskiene synes jeg er litt upraktiske å male med den malingen. Dessuten er selve vindskiene uhøvlede og linoljemaling på uhøvlet synes jeg ikke virker som en god idé. Er akkurat nå helt rådvill, så prosjektet har stoppet opp. Hvordan ville dere ha gjort det?

Vi byttet våre for ikke så lenge siden.. men da kjøpte vi ferdigbøyde metallplater på byggevarebutikken.. muligens litt dyrere men levetiden er jo nesten ubegrenset. Det er også enkelt å "installere" dem.

Skal du ikke ha plater på vannbordene? Da trenger du ikke å bekymre deg, trenger aldri male om noen gang heller.

mikaelbe skrev:
Skal du ikke ha plater på vannbrettene? Da trenger du ikke bekymre deg, trenger aldri male om en gang heller.
Hadde vel ikke tenkt det, siden det er et gammelt hus og jeg prøver å unngå moderne løsninger utvendig. Nå var det jo faktisk plater på de vannbrettene jeg tok bort, så det er mulig at jeg kapitulerer og setter på plater igjen. MEN hvordan gjør jeg da med de vannbrettene som allerede har slått seg og peker opp mot himmelen. Går det å tvinge dem ned eller må man bytte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.