Hei!
Vi har hatt "en" rotte i veggen på vårt sommersted nå i to sesonger til tross for at anticimex har drept et antall med feller og gift. Det finnes for mange rotter og for mye fallfrukt for den strategien tror jeg. I stedet tenkte jeg se om jeg fysisk kunne hindre de fra å komme inn i huset i stedet.
En tanke er at jeg graver ned et rottnett 15 cm ned i bakken og så fester jeg det opp mot svillen rundt om huset. På venstre side under terrassen ligger det belegningsstein som jeg da bare tenkte tette ned mot, men de kan jo grave ganger under den kanskje. Så jeg er redd for å legge en masse arbeid om de bare kan grave seg under det nettet. Hvordan hadde dere gjort?
Grunnproblemet er altså en rotte i en av ytterveggene.
Legger ved noen bilder av hva jeg har å jobbe med:
Det lille huset har blitt bygd på i to omganger så i midten er det en plate, til høyre er det pilarer og til venstre terrasse med belegningsstein under.
Når vi hadde høns kom rottene som et brev på posten. Rotter finnes der rottemat finnes helt enkelt. Å tette veggen er nok like effektivt som når Trump bygger en mur for å hindre smuglerne å bygge tunneler. Ifølge min erfaring er den eneste sjansen for å bli kvitt dem å fjerne maten. Gift og feller reduserer antallet, men fjerner ikke årsaken. Beklager at jeg ikke kan være mer oppmuntrende, men jeg grøsser fortsatt når jeg husker hvordan det var å våkne av rotter i spiskammeret....
Eller så skaffer man en dachshundvalp fra velmeriterte foreldre. Dansk-svensk gårdshund er også et utmerket alternativ. En "normal" katteracka rår ikke på rotter.
Når vi hadde høns kom rottene som et brev på posten. Rotter finnes der rottefôr finnes helt enkelt.
Å tette veggen er nok like effektivt som når Trump bygger en mur for å hindre smuglerne å bygge tunneler.
Ifølge min erfaring er den eneste sjansen til å bli kvitt dem å fjerne maten. Gift og feller reduserer antallet, men fjerner ikke årsaken
Ledsen at jeg ikke kan være mer oppmuntrende, men jeg grøsser fortsatt når jeg minnes hvordan det var å våkne av rotter i spiskammeret....
Jo, det er jeg litt redd for og ikke vil høre
Dette skjer på et større koloniområde med tonnvis av frukttrær og fallfrukt. Virkelig vanskelig å bli kvitt maten dessverre.
Eller så skaffer man en taxvalp fra velmeritterte foreldre. Dansk-svensk gårdshund er også et utmerket alternativ. En "normal" kattepus rår ikke på rotter
Ikke heller riktig løsningen jeg håper på, om enn det nok hadde fungert. Føles som at man skal skaffe hund for at man vil ha hund ellers blir det nok lett feil tenker jeg.
Det kanskje er nok at du har mindre "mat" enn naboene?
Tragisk nok er de der jævlene ganske flinke til å grave tunneler og å gnage gjennom vegger, så det er vanskelig å holde dem ute hvis de får teften av godteri. Gift er ikke helt vellykket hvis det finnes hunder eller katter i nærheten og det er ikke så morsomt hvis de ligger og dør på feil sted.
Så er jo lovlige feller spesielt effektive.
Sånne der druknefeller som man finner på youtube, med åte på vippebrett og glykol under er jo ikke tillatt .....
Det kanskje holder at du har mindre "mat" enn naboene?
Trist nok er de der djevlene ganske bra på å grave tunneler og å gnage gjennom vegger, så det er vanskelig å holde dem ute hvis de får teften på godteri. Gift er ikke helt vellykket hvis det finnes hunder eller katter i nærheten, og det er ikke så gøy hvis de ligger og dør på feil sted.
Deretter er jo lovlige feller spesielt effektive.
Sånne der druknefeller som man finner på youtube, med agn på vippebrett og glykol under er jo ikke tillatt.....
Takk for tipsene og engasjementet.
Jo, plukket unna vår frukt i fjor så godt vi kunne men uten videre suksess. Derfor at jeg funderer på noe annet. Skal fundere videre.
Hei!
Vi har hatt "en" rotte i veggen på vårt sommersted nå i to sesonger til tross for at anticimex har drept en del med feller og gift. Det er for mange rotter og for mye fallfrukt for den strategien tror jeg. I stedet tenkte jeg se om jeg fysisk kunne hindre rakkerne fra å komme inn i huset i stedet.
En tanke er at jeg graver ned et rottnett 15 cm ned i bakken og så fester jeg det opp mot svillen rundt om huset. På venstre side under terrassen ligger der belegningsstein som jeg da bare tenkte tette ned mot, men de kan jo grave ganger under den kanskje. Så jeg er redd for å legge en masse arbeid om de bare kan grave seg under det nettet. Hvordan hadde dere gjort det?
Grunnproblemet er altså en rotte i en av ytterveggene.
Legger ved litt bilder av hva jeg har å jobbe med:
[bilde]
Det lille huset har blitt bygd til i to omganger så i midten er det en plate, til høyre er det søyler og til venstre terrasse med belegningsstein under.
[bilde][bilde][bilde][bilde]
Går ikke an å stenge ute en rotte!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.