Av og til drar man jo avløp gjennom bjelkelag når det ikke finnes noen andre alternativer. Kommuniserer selvsagt med snekkeren også om hvordan denne ønsker det, hvor det er best (minst dårlig) å ta hullene osv.
Nå er jeg hjemme hos meg selv og renoverer bad og da blir det følgelig jeg som må forsterke etter hullene også.
Bjelkelaget er 220 og spennvidden på 3 meter
Tror dere dette funker eller skal jeg gjøre noe annerledes?
Blir 22 spon, flyt og klinker på gulvet.
Ser litt rotete ut. Alltid problemer med bjelkelag som du har, dårlig med plass. Men det du har gjort med forsterkning kanskje på visse steder er overkurs. Bedre det enn ingenting. Hvordan går det med jernet på topp bilde 1, kommer gulvsponet til å ligge på det.
Det holder nok, men ut fra et styrkesynspunkt er det bedre med lange forsterkninger som fordeler lasten over større overflate (tenk vektstang). Dine relativt korte forsterkningsplater får nå større skjærkrefter på skruene.
For øvrig hadde jeg nok trukket opp gylfen for å fotografere i den vinkelen .
Ser litt rotete ut. Alltid problem med bjelkelag som du har, dårlig med plass. Men det du har gjort med forsterkning er kanskje på visse steder overkurs. Bedre det enn ingenting. Hvordan går det med jernet på topp bilde 1, kommer gulvsponet til å ligge på det.
Jupp rotete verre!
Deilig å høre, heller ta i litt for mye isf.
Nja, sponplaten havner over jernet, typ noen millimeter, har jo måttet heve bjelkelaget litt når jeg har rettet det
Det holder nok men ut fra et styrkesynspunkt er det bedre med lange forsterkninger som fordeler lasten over større område (tenk vippearm). Dine relativt korte forsterkningsplater får nå større skjærkrefter på skruene.
For øvrig hadde jeg nok dratt opp gylfen for å fotografere i den vinkelen .
Haha ja jeg gjorde nok en liten tankevridd der. Jernet på bildene var to meter langt men jeg kuttet det til 400 mm biter. Det tenkte jeg det blir nok bra
Jeg ville ikke bryte med reglene, men flytte brunnen til høyre i det avlange facket. Klart avhenger av hva man skal ha ovenfor og eventuell plass for noe. Tenker meg en dusj, og da kan brunnen flyttes. Nytt gulv legges med fall mot brunnen, og ca 10-15 cm fra den gjøres et lokalt fall, litt ekstra nedoverbakke.
Jeg ville ikke tukle med regelverkene, men flytte sluken til høyre i det avlange rommet. Klart avhenger av hva man skal ha ovenfor og eventuell plass til noe. Tenker meg en dusj og da kan sluken flyttes. Nytt gulv legges med fall mot sluken og ca. 10-15 cm fra den gjøres en lokal helling, litt ekstra nedoverbakke
Problemet er at vi skal ha en 90 dusj.
Sentrum på sluk blir således 45 cm fra veggen. 45 cm fra ferdig vegg er midt i blinken i bjelken, slår aldri feil
Vil ikke ha dusjen på sentrum 45 og sluken sentrum 58. Vet hvor muppete det ser ut