Rørlegger her

Av og til drar man jo avløp gjennom bjelkelag når det ikke finnes noen andre alternativer. Kommuniserer selvsagt med snekkeren også om hvordan denne ønsker det, hvor det er best (minst dårlig) å ta hullene osv.

Nå er jeg hjemme hos meg selv og renoverer bad og da blir det følgelig jeg som må forsterke etter hullene også.

Bjelkelaget er 220 og spennvidden på 3 meter

Tror dere dette funker eller skal jeg gjøre noe annerledes?
Blir 22 spon, flyt og klinker på gulvet.
Grått avløpsrør installert gjennom trebjelker i et baderom under renovering, med verktøy og sponflis synlig rundt. En trebjelke med et hogd hull, forsterket med metallplate. Rørdeler og verktøy spredt rundt, inkludert en drill og meisel. Byggearbeid pågår. Et rør har blitt dratt gjennom bjelkelaget, styrket med metallbeslag. Trefliser og støv rundt hullet fra installasjonen. Bilde av et baderom under renovering med synlige bjelker og avløpsrør installert gjennom bjellaget. Verktøy og materialer ligger rundt. Trebjelke med utskåret seksjon for rørlegging, omgitt av trefliser og sagmugg. En hammer ligger ved siden av utskjæringen. Grått avløpsrør passerer gjennom et bjelkelag, omgitt av sagflis. Etikett på røret viser teksten "35 GREY XX". Rør gjennom bjelkelag med sagspon rundt, et baderomsrenoveringsprosjekt hjemme, med fokus på avløpsrør og bjelkeforsterkning.
 
  • Liker
Elsparv
  • Laddar…
Ser litt rotete ut. Alltid problemer med bjelkelag som du har, dårlig med plass. Men det du har gjort med forsterkning kanskje på visse steder er overkurs. Bedre det enn ingenting. Hvordan går det med jernet på topp bilde 1, kommer gulvsponet til å ligge på det.
 
Det holder nok, men ut fra et styrkesynspunkt er det bedre med lange forsterkninger som fordeler lasten over større overflate (tenk vektstang). Dine relativt korte forsterkningsplater får nå større skjærkrefter på skruene.

For øvrig hadde jeg nok trukket opp gylfen for å fotografere i den vinkelen ;).
 
  • Haha
ldzldz og 9 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser litt rotete ut. Alltid problem med bjelkelag som du har, dårlig med plass. Men det du har gjort med forsterkning er kanskje på visse steder overkurs. Bedre det enn ingenting. Hvordan går det med jernet på topp bilde 1, kommer gulvsponet til å ligge på det.
Jupp rotete verre! :p
Deilig å høre, heller ta i litt for mye isf.
Nja, sponplaten havner over jernet, typ noen millimeter, har jo måttet heve bjelkelaget litt når jeg har rettet det:)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det holder nok men ut fra et styrkesynspunkt er det bedre med lange forsterkninger som fordeler lasten over større område (tenk vippearm). Dine relativt korte forsterkningsplater får nå større skjærkrefter på skruene.

For øvrig hadde jeg nok dratt opp gylfen for å fotografere i den vinkelen ;).
Haha ja jeg gjorde nok en liten tankevridd der. Jernet på bildene var to meter langt men jeg kuttet det til 400 mm biter. Det tenkte jeg det blir nok bra:sleep:

Oops:oops::crysmile:
 
  • Liker
Nalleman64
  • Laddar…
Utskjørt trebjelke sett ovenfra, med trefliser og sagflis rundt, samt en hammer til høyre. Forberedelse for tilpassing av gulvbrønn.

Selvfølgelig havner jo gulvsluket midt i bjelken :)

Og for å få det virkelig bra her så hadde jeg faktisk trengt å skjære ut hele bjelken i overkant. 120 mm.

Ville det funke om jeg setter et jern på hver side av bjelken da? :whistle:

Dette bildet er før jeg begynte å gnage :geek:
Åpent gulv med synlige bjelker; en blå ring markerer stedet der gulvbrunnen kolliderer med en bjelke. Verktøy og materialer ligger rundt.
 
Skal brønnen ta plassen der det blå er
 
J jonaserik skrev:
Skal brønnen ta plassen der det blå er
Stemmer bra
 
Jeg ville ikke bryte med reglene, men flytte brunnen til høyre i det avlange facket. Klart avhenger av hva man skal ha ovenfor og eventuell plass for noe. Tenker meg en dusj, og da kan brunnen flyttes. Nytt gulv legges med fall mot brunnen, og ca 10-15 cm fra den gjøres et lokalt fall, litt ekstra nedoverbakke.
 
J jonaserik skrev:
Jeg ville ikke tukle med regelverkene, men flytte sluken til høyre i det avlange rommet. Klart avhenger av hva man skal ha ovenfor og eventuell plass til noe. Tenker meg en dusj og da kan sluken flyttes. Nytt gulv legges med fall mot sluken og ca. 10-15 cm fra den gjøres en lokal helling, litt ekstra nedoverbakke
Problemet er at vi skal ha en 90 dusj.
Sentrum på sluk blir således 45 cm fra veggen. 45 cm fra ferdig vegg er midt i blinken i bjelken, slår aldri feil:rofl:

Vil ikke ha dusjen på sentrum 45 og sluken sentrum 58. Vet hvor muppete det ser ut:sweat:
 
Det blir garantert enda muppigere med svekket bjelkelag så dine klinkerfliser løsner og tettesjiktet lekker.

Livet er fullt av kompromisser.
 
  • Liker
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det blir garantert enda mer muppete med svekket bjelkelag, så dine flisplater løsner og tetningslaget lekker.
Livet er fullt av kompromisser.
Vil jo forsterke bjelkelaget eller i hvert fall få tilbake den opprinnelige styrken. Men takk uansett.
 
Vil jo helst ikke gå ned til 50 men som det tidligere nevnes her så er jo livet fullt av kompromisser:p
Gulvavløp med byggehøyde på 60 mm, brukt i diskusjon om bjælkelagskompromisser i byggeprosjekter.

Byggehøyden på denne er knappe 60 mm, føles mye hyggeligere bjeldelagsmessig(y)
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.