Dette kan være en samling av de verste rådene jeg noensinne har sett. Tapetklistre asbestrør, våtlegge og rive... Isolasjonen i seg selv fyller en funksjon, og hvis du ikke skal forbedre den, kan du like gjerne bare la det være. Vil du forbedre, ja da er spørsmålet om du vil bytte rørene når du først er i gang, da er det ganske lett å fjerne asbesten ved å kle alt i plast, teipe rundt og bruke en tiger sag. Men skal du bare bytte isolasjonen, anbefaler jeg at et saneringsfirma stikker innom.

Det går raskt å gjøre, og tilbudet bør ikke være spesielt overdrevet. Årsaken til at de er best til å gjøre dette, er verktøyene deres. Hvem som helst kan rive isolasjon, men hvis du ikke vil ha asbeststøv, er det lettere å la proffene gjøre det. Saneringsyrket i seg selv er generelt under medianlønnen i Sverige, og hvis du skal sammenligne håndverkere og sanerere, så er det en fis i verdensrommet. Ta et tilbud, ta avgjørelse deretter. Drit i disse gamle kjerringrådene... det finnes absolutt ingen fakta eller data på om de har fått i seg asbest hele livet uten å vite det.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Lars - Olov Lars - Olov skrev:
finnes absolutt ingen fakta eller data på hvorvidt de har drukket i seg asbest hele livet uten å vite om det.
Likevel rører de på seg.

Intet Intet skrev:
Likväl rører de på seg.
Du må være en lege med så ekstremt bra innsikt i hva asbest forårsaker av problemer. Du har helt rett, rører man på seg så er man helt forskånet.

Det kan ikke være sånn at asbest kan senke kvaliteten i livet ganske mye på eldre dager, for eksempel. Du har rett. Rører man på seg så kan det ikke være farlig eller dumt å utsette seg for. Skal dra en parallell her... Trump ble skutt i øret, men han rører på seg - så hvorfor engang kalle det for et problem.

• Liker
Anonymiserad 618974 og 1 annen
  • Laddar…
Du må være en lege med så ekstremt god innsikt i hva asbest forårsaker av problemer. Du har helt rett, beveger man seg så er man helt skånet.

Det kan ikke være så at asbest kan senke kvaliteten i livet ganske kraftig på eldre dager, for eksempel. Du har rett. Beveger man seg så kan det ikke være farlig eller dumt å utsette seg for. Skal trekke en parallell her... Trump ble skutt i øret, men han beveger seg - så hvorfor engang kalle det et problem.
Det reddet livet hans. Altså har man det bra hvis man beveger seg!

Intet Intet skrev:
Det reddet livet hans. Altså har man det bra hvis man beveger seg!
Si det til Michael Fox, tror han gjerne ville ha sluttet å skjelve. Men jeg har tatt feil før.

Si det til Michael Fox, tror han gjerne ville ha sluttet å skjelve. Men jeg har tatt feil før.
Det tviler jeg ikke på😀

Si det til Michael Fox, tror han gjerne hadde sluttet å skjelve. Men jeg har tatt feil før.
Du mener vel ikke på alvor at asbest forårsaker Parkinsons???

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
D
Asbest er ikke farlig før man begynner å pirke på det.
Å bli eksponert for asbest en enkelt gang er heller ikke det samme som garantert lungekreft og besøk til Fonus.

Hvis det ikke er behov for å re-isolere rørene men heller reparere det som er skadet, ville jeg gjort det senere.

Asbest er et godt isoleringsmateriale, det var derfor man brukte det, men asbest var farlig for de som arbeidet med materialet dagligdags.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
I
Om du planlegger å håndtere asbest selv, sørg for at du virkelig forstår hva det innebærer. Les grundig så du kan ta en velbegrunnet beslutning som du ikke vil angre på senere. Det er ingen tvil om at asbest er farlig og krever spesialisert sanering. Det finnes imidlertid forskjellige meninger om hvor stor risiko asbest utgjør for dem som kun sjelden støter på materialet i forbindelse med renoveringsprosjekter.

Personlig ville jeg ha ansatt et velrenommert saneringsfirma for å fjerne asbest. Man vet aldri når det kan bli nødvendig å komme til rørene, og da er det fint å slippe å bekymre seg for asbest, spesielt hvis man ser det som en potensiell helserisiko. Finnes ikke økonomi, da gjør man hva man kan, i dette tilfellet kanskje det innebærer å lukke det inn med en eller annen aldringsbestandig materiale samt merke at det finnes asbest. Nøyaktig hvordan det går til hadde jeg snakket med et firma som driver med asbestsanering.

Det aller beste er å ikke røre rørene. Varmtvannsrør trenger sjelden å byttes ut. Bare galvaniserte kaldtvannsrør kan se sine dager talte. Så er man mer redd for asbest enn å gå i trapper, stiger, over gater, i søvne, berserkergang eller sykle, bade, kjøre bil, gå på skøyter. Ja, da skal man la isolasjonen være igjen og i stedet male over de få skadene som finnes, for all form for riving skaper støv. Også når "proffene" er i gang, om enn i mindre skala.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.