1.094 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Robust DYI hylle for vannlagring, tenker jeg riktig?
I verden vi lever i så tenkte jeg ta fatt på vannlagring på alvor, og jeg synes jeg har funnet et optimalt sted for å lagre dette. Jeg trenger derfor å bygge en robust hylle som tåler over 150 kg for mine 120 liter vann.
Plassen er over døren til et spiskammer (se bilde), takhøyden er 270 cm, og over døren tenker jeg en hylle fra vegg til vegg med 170 cm bredde og der hyllen er 40 cm dyp. På hyllen lagrer jeg 6 stk Vattendunk, 20 liter for totalt 120 liter som da skal holde i litt over en uke for en familie på 4 personer.
Hylla tenker jeg skal bestå av følgende deler
Veggen har OSB, men jeg tenker å sjekke med en stendersøker for å se om jeg kan finne noen stendere å feste skruene i. Det burde vel være en stender til venstre og høyre for døren?
Jeg føler at dette burde bli stabilt og bra, men samtidig vil man jo ikke at dette skal falle ned.
Plassen er over døren til et spiskammer (se bilde), takhøyden er 270 cm, og over døren tenker jeg en hylle fra vegg til vegg med 170 cm bredde og der hyllen er 40 cm dyp. På hyllen lagrer jeg 6 stk Vattendunk, 20 liter for totalt 120 liter som da skal holde i litt over en uke for en familie på 4 personer.
Hylla tenker jeg skal bestå av følgende deler
- Hyllplan furu, 210 x 40 x 2,7 cm som kappes og males hvit
- 3 stk Konsoll 'Duty' 300x400 250 kg Hvit, en konsoll til venstre for døren, en til høyre for døren, og en nær veggen til høyre.
- Bänkskivekonsol Habo
Veggen har OSB, men jeg tenker å sjekke med en stendersøker for å se om jeg kan finne noen stendere å feste skruene i. Det burde vel være en stender til venstre og høyre for døren?
Jeg føler at dette burde bli stabilt og bra, men samtidig vil man jo ikke at dette skal falle ned.
Plasser dunkene lavere (gjerne i gulvhøyde i et svalt rom med sluk) eller monter en slags tank som du kan drenere og fylle uten å ta den ned, en hydropress eller hydrofor med passende vannkoblinger tror jeg ville vært betydelig mer bekvemmelig.
Klikk her for å svare