I verden vi lever i så tenkte jeg ta fatt på vannlagring på alvor, og jeg synes jeg har funnet et optimalt sted for å lagre dette. Jeg trenger derfor å bygge en robust hylle som tåler over 150 kg for mine 120 liter vann.

Plassen er over døren til et spiskammer (se bilde), takhøyden er 270 cm, og over døren tenker jeg en hylle fra vegg til vegg med 170 cm bredde og der hyllen er 40 cm dyp. På hyllen lagrer jeg 6 stk Vattendunk, 20 liter for totalt 120 liter som da skal holde i litt over en uke for en familie på 4 personer.

Hylla tenker jeg skal bestå av følgende deler
Da vi har en konsoll på hver side av døren, er jeg bekymret for at spennet blir for stort, og vurderer et alternativ for å sikre dette. Jeg tror derfor på Bänkskivekonsol eller en slags støttebord. Her tar jeg gjerne imot tips.

Veggen har OSB, men jeg tenker å sjekke med en stendersøker for å se om jeg kan finne noen stendere å feste skruene i. Det burde vel være en stender til venstre og høyre for døren?

Jeg føler at dette burde bli stabilt og bra, men samtidig vil man jo ikke at dette skal falle ned.

• Dør med hvit karm sett fra undersiden, med plass over til å bygge en hylle. Ved siden ses metallhyller med kurver og oppbevaringsbokser.
Hvordan tenker du å håndtere/ rotere dunkene på den høyden?

F fribygg skrev:
Hvordan tenker du å håndtere/ rotere dunkene på den høyden?
Tenker meg en stige, jeg går opp og løfter ned dem så tar kona imot dem, dette gjøres da 1-2 ganger i året. Kanskje ikke det mest smidige, men fungerer mer lett tilgjengelig plass ønsker vi bruke til annet.

Plasser dunkene lavere (gjerne i gulvhøyde i et svalt rom med sluk) eller monter en slags tank som du kan drenere og fylle uten å ta den ned, en hydropress eller hydrofor med passende vannkoblinger tror jeg ville vært betydelig mer bekvemmelig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.