Hei.
Souterrengshus bygget 67. På grunn av en gammel vannskade (forårsaket av mangelfull drenering -67) så har min nykjøpte kjellerstue stått urørt. Det er en historie i seg selv men det var en vannskade, det ble drenert om men ingenting ble gjort i kjellerstuen da en av eierne døde plutselig. Nå kjenner jeg ingen fuktighet i det hele tatt så det virker rolig.
Så nå har jeg tatt over det og revet ut alt.
Pussen satt som ventet ganske løst på mange steder så nå har jeg banket bort alt løst.
Det er blåbetong bak som dere ser på bildene nedenfor. Hva gjør jeg nå med veggen? Jeg vil pusse, men hva skal jeg pusse med? er det noe som er mer egnet for radon? Jeg har hørt godt om gipsum og det høres gøy ut men er det egnet, det ble en del dype hull?
Radonverdien er på 400 nå så ingen katastrofe men over grensen, tenkte å supplere naturlig ventilasjon med litt mekanisk avtrekk og kjøre ventilert gulv i kjellerstuen.
Gypsum kan være morsomt og klarer seg ganske bra mot hull, men strengt tatt ifølge regelboken er gips puss under bakken ikke anbefalt. Selv om drenering nå er ordnet og du ikke merker tilkommende fukt. Bruker du søkefunksjonen vil du se lignende tråder der noen riktignok bruker det uansett, men du bør være klar over at en sementbasert produkt sannsynligvis er det som bør brukes. Dessverre en jungel hvilken puss som gjelder på lettbetong dog.
Med det sagt, har jeg selv brukt gips puss på lettbetong, både over og under bakken, og opplever den som herlig lett å jobbe med sammenlignet med sementbaserte produkter.