Hei,
Jeg skal/vil rive vegger ved trappen min. Men det ser ut til at trappen i dag er festet i mine innervegger, noe som gjør at jeg ikke kan rive dem. Trappen hviler heller ikke på den øvre etasjens bjelkelag nevneverdig så vidt jeg kan se.

Min tanke er å få til å feste trappen i bjelkelaget samt legge inn stolper for å feste trappen i. Moderne trapper ser ut til å ha denne løsningen, men da er kanskje utformingen annerledes også.

Er det noen som kan ha litt synspunkter? Jeg tenkte også å sende noen spørsmål til en trappfabrikk, men vil ha litt mer kjøtt på beina.

Lagde en rask skisse som viser hvordan jeg vil gjøre.

• 3D-skiss av trappkonstruktion med väggar och stödbjälkar, med markerade punkter för fäste.
  • Skisse av en trappestruktur med vegger og bjelker; viser forslag til festepunkter med røde markeringer.
  • 3D-skisse av en trappekonstruksjon med støttebjelker og stolper festet til vegger, designet for å vise hvordan trappen skal festes til bjælkelaget.
T
Det kommer jo an på vangelementenes dimensjoner om det er nok å feste den i bjelkelaget oppe og deretter ha stendere/ben i hjørnene.
Vår kommende trapp vil være festet i øvre bjelkelag, ha vangelementet for øvre løpet festet i veggen (litt for å unngå svikt, litt for å kunne "dra inn" trappen mot veggen) men ha de motsatte hjørnene og midten støttet av stolper.
Produsenten sa at den ikke vil trenge å festes i veggen i det hele tatt, den kan være frittstående, bare i bjelkelaget oppe og deretter i gulvet på nedre etasje.

Takk for svaret, da skal jeg rive mer så jeg kan måle opp dimensjonen og ha tilgjengelig når jeg spør trapp firmaet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.