Hei,
Nå har jeg og samboeren kjøpt leilighet, og det første vi skal gjøre er å rive en halv vegg som grenser mellom kjøkken og stue. Til å begynne med tenkte vi å leie en rivningsentreprenør, men siden det er ferietid var det dårlig med ledige rivere så vi tenkte å gjøre det selv. Kan legge til at jeg aldri har revet en vegg før.
På bildene har jeg vist hvordan nåværende rom ser ut samt et bilde av en eksakt lik leilighet der veggen er revet, slik som vi vil ha det.
Skal jeg ha noen spesiell strategi når jeg river den?
Hvordan finner jeg ut hvor ledningene sitter i veggen uten ledningssøker?
Kan jeg rive veggen og deretter leie en elektriker?
Hvilke verktøy er best? Tigersag?
Materiale i veggen: Puss og vass, ikke bærende.
Nå har jeg og samboeren kjøpt leilighet, og det første vi skal gjøre er å rive en halv vegg som grenser mellom kjøkken og stue. Til å begynne med tenkte vi å leie en rivningsentreprenør, men siden det er ferietid var det dårlig med ledige rivere så vi tenkte å gjøre det selv. Kan legge til at jeg aldri har revet en vegg før.
På bildene har jeg vist hvordan nåværende rom ser ut samt et bilde av en eksakt lik leilighet der veggen er revet, slik som vi vil ha det.
Skal jeg ha noen spesiell strategi når jeg river den?
Hvordan finner jeg ut hvor ledningene sitter i veggen uten ledningssøker?
Kan jeg rive veggen og deretter leie en elektriker?
Hvilke verktøy er best? Tigersag?
Materiale i veggen: Puss og vass, ikke bærende.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Finnes det strømbrytere, vegguttak eller koblingsbokser (deksellokk) noen steder på hele veggen?
Hvis det finnes elektriske ledninger i veggen bør nok elektrikeren koble dem fra før du begynner å rive.
Har du fått skriftlig tillatelse fra BRF:ens styre?
Hvis det finnes elektriske ledninger i veggen bør nok elektrikeren koble dem fra før du begynner å rive.
Har du fått skriftlig tillatelse fra BRF:ens styre?
Det finnes to vegguttak på veggen lenger inn der vi ikke har tenkt å rive. Kan man ikke ta bort elproppen og så slå hull på veggen for å lokalisere elkablene inne i veggen og så fortsette rivingen?BirgitS skrev:
Tigersag kommer til å være til stor hjelp, likeledes sprayflasker med vann for å få ned alt støvet fra luften. Masker alt du ikke vil utbedre i etterkant.
- Mjölkpapp på gulv
- Tigersag med grovblad som takler lettbetong eller det materialet veggen er konstruert av
- Glidelåsdører for å kunne begrense støvdannelse mellom rom
- Munnbind
- Øyevern
- Vernehansker
- Vernesko
- Mengder av IKEA-poser eller lignende for enkel transport av rot
Om du er nogenlunde hendig så kan du enkelt se eventuell strøm ved å åpne opp nærliggende dekklokk og se hvor ledningene tar veien. Om de går mot veggen så finnes det med stor sannsynlighet strøm der, da kan dere enten løse det ved å skjære ned veggen under strømmen eller tilkalle en elektriker som trekker ut kablene.
Helst bør dere kontrollere at det ikke går noen hovedstrømledninger til andre leiligheter i den veggen men det virker veldig usannsynlig.
Jeg har tatt ned en betydelig større vegg uten forkunnskap og det gikk kjempebra.
Lykke til!
- Mjölkpapp på gulv
- Tigersag med grovblad som takler lettbetong eller det materialet veggen er konstruert av
- Glidelåsdører for å kunne begrense støvdannelse mellom rom
- Munnbind
- Øyevern
- Vernehansker
- Vernesko
- Mengder av IKEA-poser eller lignende for enkel transport av rot
Om du er nogenlunde hendig så kan du enkelt se eventuell strøm ved å åpne opp nærliggende dekklokk og se hvor ledningene tar veien. Om de går mot veggen så finnes det med stor sannsynlighet strøm der, da kan dere enten løse det ved å skjære ned veggen under strømmen eller tilkalle en elektriker som trekker ut kablene.
Helst bør dere kontrollere at det ikke går noen hovedstrømledninger til andre leiligheter i den veggen men det virker veldig usannsynlig.
Jeg har tatt ned en betydelig større vegg uten forkunnskap og det gikk kjempebra.
Lykke til!
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Bare en liten brasklapp om det der med hvilken retning trådene i en boks går. For det meste er det vel som du sier, men ikke alle installasjoner er så logiske som man skulle ønske. Det er en litt vag måte å utelukke strøm i en vegg på, så ta det varsomt selv om du ikke tror du skal finne noe.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Anbefaler at du tar ut alle sikringene som har å gjøre med kjøkkenet også, for det er jo mulig at strømmen dit er trukket i den veggen.C Carlsonn skrev:
Takk for hjelpen, vi skal sørge for å fjerne alle sikringer før arbeidet påbegynnes.
Har dere noen ideer om hvordan man kan få gulvet pent? For øyeblikket ligger det et relativt nylagt laminatgulv fra tarkett som vi gjerne vil beholde. Er det på noen måte mulig å "fylle igjen" hullet med samme gulv? Har også lest at mange laminatgulv i dag består av klikkgulv, går det i så fall an å fjerne og legge om dette fra hullet til den ene siden?
Har dere noen ideer om hvordan man kan få gulvet pent? For øyeblikket ligger det et relativt nylagt laminatgulv fra tarkett som vi gjerne vil beholde. Er det på noen måte mulig å "fylle igjen" hullet med samme gulv? Har også lest at mange laminatgulv i dag består av klikkgulv, går det i så fall an å fjerne og legge om dette fra hullet til den ene siden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Klikkgulv er det vanligste når det gjelder laminat, og du kan selv se om du finner igjen gulvet på Tarketts nettside. Vet ikke hvordan det er med laminatgulv, men parkettgulv av klikk-typen kan tas opp og legges på nytt; i ditt tilfelle kan du høre med Tarketts kundeservice.
Spørsmålet tåles å stilles igjen, har dere tillatelse fra foreningen? Det er ikke ok å rive vegger uten tillatelse fra styret. Gjennom dem får dere også vite om veggen er bærende, om det finnes noe elektrisk eller annet dere skal tenke på.
Ok, tror du man trenger å legge om hele raden fra veggen eller kan det holde å bare legge om bitene nærmest den revne veggen i så fall?BirgitS skrev:
Yes, vi har fått skriftlig godkjennelse fra styret! Kan legge til at ca 70% av leilighetene med samme planløsning i foreningen har revet den veggen vi tenker å rive.SysterNett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.116 innlegg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
I bildet med "Ønsket resultat" ser det ut til å ligge en solid bjelke som erstatning for veggen.
Er det bare innebygd ventilasjon og ledninger, eller finnes det også en bærende bjelke der?
Er det bare innebygd ventilasjon og ledninger, eller finnes det også en bærende bjelke der?
Jeg tror det har å gjøre med at de har spotlights der? Jeg kjenner andre som bor i samme forening med samme planløsning som ikke har den der "bjelken" etter de har revet veggen.KnockOnWood skrev:
Klikk her for å svare




