4.487 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
Rive vegg, usikker på om bærende se tegning
Ja det er det øvre planet! Imidlertid finnes det allerede en åpning rett under i det nedre planet, men det skal ifølge opplysningene være godt avvekslet. Hvor mye påvirker åpningen der nede om jeg vil lage en rett over også?
Jeg kan måle takstolene på mandag når jeg inspiserer flyttevaskingen, må jo selvsagt sjekke at det er fint på loftet også
Da er det dimensjoner på de såkalte over- og underarmene som er interessante, tolker jeg det riktig? Legger ved bilde med piler på de to stedene jeg tenker å kontrollere dimensjonene på. Pil som peker nedover, jeg tenker at jeg måler bjelken som nederkanten på V-en fester inn mot. Tolker tabellen her som at måler den 45 x 170 eller grovere så er det greit (beregnet på mer pessimistisk helling 14° når jeg i virkeligheten har 18°) https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=000110
Jeg kan måle takstolene på mandag når jeg inspiserer flyttevaskingen, må jo selvsagt sjekke at det er fint på loftet også
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Åpningen i nedre planet har ingen betydning. Ja, det er dimensjonene på over- og underrammene (obs stavningen) som er mest interessante.
J justusandersson skrev:
Hei, har nå fått målt!
Overrammen er dimensjonert 170 x 45 mm, underrammen 145 x 45 mm. Gitt at snøsonen er 2 i Stockholm og at avstanden mellom ytterveggene er 8 m, er det litt spinkelt dimensjonert. Leser i tabellen på Träguiden at det burde være 170 både på O/U. For øvrig er tabellen for 14° og mitt tak er 18°.
Kanskje det er best å avveksle min 2,5 meters åpning, eller er det unødvendig forsiktig... Råd?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Reglene for snølast har blitt skjerpet mange steder siden 1981, noe som kan forklare forskjellen mot træguidens retningslinjer. Unngå å bruke kaldvinden til lagring så kan du kompensere for det. Fackverk ble oppfunnet av Romerne så det er ikke noen nyhet direkte.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tatt ned vegg - gulv og listeløsninger
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flytte dør på innervegg, leilighet i hus fra 1887
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvorfor sank taket, tok ned innervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi