Akkurat kjøpt leilighet, en fin 2-roms på bakkeplan i en to-etasjes trehus. Veggen mellom kjøkken og stue ønsker vi å fjerne da det ville blitt betydelig mer luftig uten denne. Veggen mot stuen har utblås for ventilasjon (med gjenvinning) som sitter ved siden/på veggen i kjøkkenet. Noen som har erfaring med dette? Og hvordan man skal gå frem.

Takk for alle svar

//Mårten

• Plantegning av leilighet med markert vegg mellom stue og kjøkken som vurderes fjernet. Viser også soverom, gang og toalett.
Hmm. Først - har dere klarsignal fra foreningen? Man kan ha litt meninger når man river vegger.
så - er veggen bærende? det kan være så om man ser på planskissen.. Da må dere antagelig hente inn en konstruktør/byggeingeniør som hjelper dere.

Hvis ikke bærende vegg: Å rive en trestendervegg som ikke er bærende er ikke særlig vanskelig. Man kan gjøre det på flere måter, men jeg ville fjerne overflatelaget og se hvordan veggen ser ut "inni", spesielt med tanke på at det sitter ventilasjon der. Så - avhengig av hvordan rørene sitter så ville jeg valgt en slags konstruksjon som skjuler rørene - typ boks. Og så fjerne stenderne. Men har dere tregulv - rupanel el. lignende så vil denne være påvirket eller rett og slett ikke finnes der veggen har stått. men det går å løse på forskjellige måter. F.eks. nytt gulv over.

Tenk på at det støver og blir skittent OVERALT når man setter i gang noe sånt og at det tar MYE lengre tid enn man tror. Jeg har renovert kjøkkenet i vårt hus og det har tatt flere måneder og jeg er ikke ferdig ennå med "finlir". Jeg har fjernet to vegger, etterisolert ytterveggen, plassbygd rom til kjøleskapet og oppvaskmaskinen og satt original 50-tallsskap på plass med ny benkeplate.

Ja, det ble kanskje litt mer enn jeg tenkte å skrive... ;)

Håper det hjelper!
MVH
/Ove

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.